معرفی شتابدهنده های دارویی بخش ششم: شتابدهنده BioVille

بایوویل یک انکوباتور زیستی در منطقه فلاندر بلژیک است و هدف خود را به عنوان عضوی از گروه سرمایه گذاری LRM، ارائه یک محیط پویا در کنار سایر خدمات به شرکت ها، استارتاپ ها و پروژه های مستقل بیان می کند؛ جایی که کارآفرینان بتوانند ایده ها و تکنولوژی های نوآورانه خود را شتابدهی و توسعه ببخشند و سپس آن ها را درون اکوسیستم فراساختاری، شبکه های ارتباطی، و یا دانشگاه ها تجاری سازی کنند.

بایوویل در واقع یکی از 7 انکوباتور بزرگ متعلق به مجموعه شتابدهی LSU یا Limbug Startup می باشد.  سایر انکوباتورهای متعلق به این ناحیه نوآوری عبارت اند از: IncubaThor (فعالیت در حوزه انرژی)، Greenville (فعالیت در حوزه بازیافت)، Droneport (فعالیت در حوزه درون ها-  -Dronesو هوافضا)، Corda Incubator (فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات)، C-mine Crib (فعالیت در حوزه بازی سازی و فناوری های خلاقانه)، Agropolis (فعالیت در حوزه کشاورزی).

بایوویل در در سال 2010 به عنوان محلی برای فعالیت استارتاپ ها و شرکت های فعال در حوزه سلامت و درمان شروع به کار نمود. هدف این شتابدهنده، ارائه فضا و خدمات اختصاصی به این استارتاپ ها برای کمک به رشد و شکوفایی آن ها بوده است. همزمان با تکمیل بایوویل در سال 2012، تصمیم گرفته شد تا ساختمان جدیدی با ابعاد 1500 متر مربع به مجموعه بایوویل اضافه گردد. در سال 2020 نیز دیجی هاب، با تمرکز بر استارتاپ های فعال در زمینه سلامت دیجیتال، آغاز به کار نمود. در سال 2022 نیز فاز سوم از ساختمان جدید تکمیل خواهد شد و و فضای اداری گسترده تر خواهد شد. در حال حاضر بیش از 30 شرکت و 120 کارمند در بایوویل حضور دارند.

زمینه های فعالیت بایوویل

در 10 سال گذشته، بایوویل بر روی سه حوزه مشخص در زمینه سلامت و درمان فعالیت داشته است:

  • Biotech

    : بایوویل، امکانات ضروری و حمایتی برای شرکت های بیوتکنولوژی که از فرآیندهای بیولوژیکی برای توسعه و تولید محصولات و تکنولوژی های جدید استفاده می کنند فراهم می آورد. در این مسیر، آن ها می توانند داروهای موردنظر خود را نیز تولید نمایند.

  • MedTech

    : بایوویل، پذیرای ایده های مختلف در زمینه تکنولوژی های پزشکی مفید برای توسعه محصولات جدید و بهبود کیفیت درمان و حمایت از بیماران می باشد.

  • سلامت دیجیتال

    : این حوزه بر روی محصولات مربوط به سلامت و درمان که بر پایه خدمات الکترونیک، ابزارهای ارتباطی و فناوری اطلاعات هستند، متمرکز می باشد. هدف این بخش، فراهم نمودن خدمات درمانی همگام با دنیای مدرن می باشد.

هر سه حوزه ذکر شده، یک هدف مشخص دارند: “بهبود وضعیت سلامت و درمان، و هر کدام از آن ها این وظیفه را به شکل ویژه خود انجام می دهد.

بایوویل به استارتاپ ها، امکانات آزمایشگاهی به همراه خدمات حمایتی و کسب و کار ارائه می دهد. طیف شرکت های دریافت کننده این خدمات، از استارتاپ های کوچک گرفته تا شرکت های کاملا رشدیافته و همچنین سازمان های فعال در زمینه سلامت و درمان و حتی افراد مستقل بوده و همگی آن ها می توانند در این شتابدهنده حضور یافته و از فضاهای اداری در متراژهای مختلف و آزمایشگاه ها بهره مند گردند.

امکانات مرتبط به فضای اداری در بایوویل:

  • فضای اداری کاملا مجهز، آزمایشگاه ها با مبلمان کامل در متراژ 30 متر مربع
  • قسمت پذیرش (reception) با امکان انجام امور اداری
  • اتاق های مجهز به امکانات پیشرفته برای برگزاری جلسات و رویدادها
  • کافه تریای چند منظوره، آشپزخانه و تراس
  • امکانات بهداشتی
  • اینترنت رایگان و خدمات نظافتی

اتاق های Meeting یا برگزاری جلسه در بایوویل به سه دسته تقسیم می شوند:

  • اتاق های برگزاری جلسه عادی شامل 4 اتاق و ظرفیت 24 نفر
  • اتاق های برگزاری رویداد به منظور برگزاری کارگاه و سخنرانی برای گروه های بزرگ، با ظرفیت 60 نفر
  • اتاق دمو: با فضا و امکانات اختصاصی برای معرفی محصول به بهترین نحو ممکن، با ظرفیت حداکثر 10 نفر

تمام افراد، فارغ از اینکه در شتابدهنده بایوویل ساکن هستند یا نه، می توانند از فضاهای فوق استفاده نمایند.

فضاهای آزمایشگاهی در بایوویل

در بایوویل، فضاهای تحقیقاتی مناسب از قبیل آزمایشگاه های مجهز و آزمایشگاه های دیجیتال یا DigiLabs، برای تحقیق و توسعه ایده های نوآورانه استارتاپ ها وجود دارد. علاوه بر این تمام استارتاپ ها می توانند از Wet Lab مشترک نیز استفاده نمایند. این آزمایشگاه ها با تجهیزات ضروری از قبیل بنچ روم، اتصالات گاز، سینک با آب گرم و سرد و آب مقطر، تهویه هوا و تمام امکانات لازمی که برای تحقیق و توسعه و آزمایش نیاز است تجهیز شده اند.

نحوه حمایت بایوویل از استارتاپ ها
  • مدیریت پروژه
  • تدوین و برنامه ریزی کارآزمایی های بالینی و نظارت بر آن ها
  • ارائه مشاوره برای تحقیق و توسعه
  • ارائه راه حل برای موارد رگولاتوری اروپا و قوانین مربوط به توسعه کارآزمایی های بالینی
  • کمک به دریافت سرمایه از صندوق های دولتی
  • شناسایی شرکای جدید برای تیم ها
برنامه Take a seat

استارتاپ ها همواره به دنبال یافتن راه هایی برای توسعه بیشتر و دسترسی به مارکت ها یا بازارهای تازه برای راه اندازی کسب و کار خود در نقاط جدید می باشند. استارتاپ های مستقر در شتاب‌دهنده بایوویل، از فرصت بی نظیر نقل مکان و استقرار موقت در یکی از شعب شتاب‌دهنده در خارج از مرزهای بلژیک برخوردار هستند. این برنامه، یک پیشنهاد دائمی برای استارتاپ های مستقر در این شتاب‌دهنده است و هدف آن، معرفی استارتاپ ها به یکدیگر و شناسایی بازار کسب و کار جدید می باشد.

پس از گزینش آنلاین و بررسی درخواست ها، استارتاپ های منتخب به یک فرد واسطه در شتابدهنده مدنظر متصل خواهند شد و می توانند به مدت یک ماه در محیط جدید مستقر شده و شبکه ارتباطی خود را گسترده نموده و با شرکت های مرتبط، انکوباتورها و موسسات علمی مختلف آشنا شوند. استارتاپ ها در چنین شرایطی می توانند استارتاپ های مشابه خود، شرکت ها، شرکای تجاری و مشتری های احتمالی آینده خود را نیز شناسایی کنند.

منافع شرکت در برنامه Take a seat  برای استارتاپ ها:

  • دسترسی به فرصت های بازار و کسب و کار در یک منطقه جدید
  • آشنایی با استارتاپ ها و یادگیری از آن ها
  • دسترسی مستقیم به اطلاعات بازار و شرکای تجاری
  • آشنایی با مراکز نوآوری گوناگون و شناخت محیط و فرهنگ نوآوری آن ها

کشورهایی که در حال حاضر امکان جابه جایی استارتاپ ها با یکدیگر را دارند عبارت اند از بلژیک، آلمان، هلند و آمریکا.

در ادامه مروری بر برخی از استارتاپ های مستقر در این شتابدهنده خواهیم داشت :

  • InnoSer : این استارتاپ در سال 2012 و با هدف کشف، شناسایی و توسعه پیش بالینی داروها، فعالیت خود را آغاز نمود. خدماتی که این استارتاپ ارائه می کند شامل، پلتفرم تصویربرداری PDXO در زمینه انکولوژی وتولید مدل ADPKD موشی (کاربرد در تحقیقات نفرولوژی)، و مدل ارگانوئید مغز میانی برای تحقیقات در زمینه بیماری پارکینسون می باشد.
  • simAbs : این استارتاپ در صدد توسعه پلتفرم های زیستی برای فراهم آوردن آنتی بادی های مونوکلونال درمانی در ابعاد بسیار کوچک برای شرکت های زیست-دارویی می باشد. این تکنولوژی، می تواند پزشکی شخصی سازی شده (personalized medicine) را به یک روش درمانی مقرون به صرفه تبدیل نماید.
  • My Research : این استارتاپ در حال توسعه نسل جدید از پروبیوتیک ها به نام اسپوربیوتیک ها (sporebiotics) جهت درمان عدم تعادل فلور میکروبی در بیماری های روده ای-معدوی، عفونت های ادراری-تناسلی، دردهای مزمن و التهابی، مشکلات مربوط به سلامت روان و بیماری های ایمنی می باشد.
  • Rewind Therapeutics : این استارتاپ بر توسعه دادن ریزمولکول های درمانی برای تقویت بازسازی مجدد میلین در سلول های عصبی می باشد. آسیب به میلین می تواند بیماری نظیر مولتیپل اسکلروزیس یا MS و سایر بیماری های درگیر کننده های اعصاب را در پی داشته باشد.
  • BioStrand : بایواسترند، یک روش انقلابی برای شناسایی تشابهات و واریته های ژنتیکی را برای استخراج یک روش نوآورانه در پزشکی دقیق و توسعه داروها ایجاد نموده است.
  • Apitope : هدف آپی توپ، ایمنی درمانی اختصاصی با استفاده از آنتی ژن ها و توسعه روش های درمانی با درجه اختصاصیت بسیار بالاست که بتوانند به صورت انتخابی تولرنس یا قدرت تحمل سیستم ایمنی را در مقابل اهداف آنتی ژنی خودی در طیف وسیعی از بیماری های خودایمنی بازسازی کنند.
  • COMPLIX : استارتاپ زیست-دارویی COMPLIX در حال توسعه روش های درمانی بر پایه آلفابادی برای درمان بیماری هایی مانند سرطان، عفونت های ویروسی و بیماری های خودایمنی می باشد. آلفابادی های کامپلیکس می توانند به اهدافی که در بیماری های مذکور در پزشکی رایج، غیرقابل دسترسی است، دست یابند و به این ترتیب یه رده کاملا جدید از روش های درمانی را ارائه کند.

تهیه شده در گروه ترویج و برندینگ شتابدهنده تخصصی توانا

 

منابع :

https://www.linkedin.com/company/bioville/about/

https://bioville.be/en/about-us/

https://bioville.be/en/domains/

https://bioville.be/en/work/

https://bioville.be/en/meet/

https://bioville.be/en/research/

https://bioville.be/en/lsu/

https://www.limburgstartup.be/incubatoren/#incubatoren

http://www.bioville.org/

https://www.limburgstartup.be/take-a-seat/

https://www.limburgstartup.be/stakeholders/

https://bioville.be/en/resident/innoser/

https://bioville.be/en/resident/simabs/

https://bioville.be/en/resident/my-reasearch/

https://bioville.be/en/resident/rewind-therapeutics/

https://bioville.be/en/resident/biostrand/

https://bioville.be/en/resident/apitope/

https://bioville.be/en/resident/complix/

0 0 آرا
امتیاز محتوا
, , , , , , , , , , , ,

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست