معرفی استارتاپ Enyo Pharma

نمای کلی شرکت دارویی  ENYO Pharma

ENYO Pharma یک شرکت زیست دارویی متمرکز در مرحله بالینی است که در ژانویه 2014 تاسیس گشته و به صورت خصوصی اداره می شود. پایه گذاران این شرکت ترکیبی از متخصصان حوزه بر هم کنش های میان ویروس و پروتئین های میزبان (virus-host protein interactions) از مرکز تحقیقات عفونت شناسی فرانسه (Inserm) در شهر لیون و مدیران صنعت دارو با سابقه ای درخشان در امر توسعه دارو می باشند.

این شرکت در حال توسعه ریزمولکول های جدید در حوزه های درمانی متفاوت است. دفتر اصلی این شرکت در شهر لیون فرانسه واقع بوده و همچنین دارای یک دفتر دیگر در ملبورن استرالیا نیز می باشد. از زمان آغاز به کار این شرکت، تیم مدیریتی ENYO Pharma توانسته اند سرمایه ای به مبلغ 76 میلیون یورو به منظور توسعه اهداف خود جمع آوری کنند.

ENYO Pharma درحال پیشبرد یک روش نوآورانه در زمینه ذکر شده بوده و توانسته است یک پلتفرم اکتشاف دارو بر اساس تشابه زیستی روش هایی که ویروس ها در طی تکامل برای تسخیر عملکرد سلول های انسانی در جهت منفعت خود اتخاذ می کنند ایجاد کند.

ENYO Pharma دارای یک پایگاه داده گسترده و غنی از تمام بر همکنش های شناخته شده بین ویروس و پروتئین های انسانی است. با استفاده از همین پایگاه داده ریزمولکول های کوچک، طراحی شده و تا فاز دوم کارآزمایی های بالینی توسعه می یابند. این شرکت هم اکنون بر روی یافتن درمان برای بیماری های متابولیک، عفونی و همچنین سرطان نیز متمرکز می باشد.

مسیر نوآورانه ENYO Pharma

ENYO Pharma یک موتور جستجوی داروی نوآورانه را ابداع نموده است که به آن اجازه می دهد تا مولکول های کاملا نو و ابداعی خود را به سوی اهداف داخل سلولی هدایت کند. این روش از ویروس هایی که در سلول به عنوان پاتوژن شناسایی می شوند الهام گرفته شده است. در طی میلیون ها سال تکامل آن ها توانسته اند توانایی خود را برای دستکاری عملکردهای سلولی در جهت منافع خود و انجام رونویسی به بهترین شکل بهبود ببخشند.

متخصصان ENYO Pharma توانسته اند از برهم کنش های میان ویروس-میزبان، رمزگشایی نموده و یک مفهوم منحصر به فرد بر اساس آن ها ارائه دهند. کلید کشف این مسیر، شناسایی برهم کنش های صحیح و مد نظر میان پروتئین های انسانی و توالی پپتیدی پروتئین های ویروسی با طول کافی برای هدف گیری و دستکاری فعالیت پروتئین میزبان می باشد. از میان پپتیدهای زیست فعال ویروسی، ENYO Pharma توانسته است ریزمولکول های فعالی را طراحی کند که ساختار و فعالیت پپتید ویروسی خاصی که به راحتی قابل توسعه باشد را پیدا و تقلید کند. این روش نوآورانه به ما این امکان را می دهد تا روش های درمانی را در مقابل اهدافی که تاکنون به آن ها دست نیافته ایم را ابداع کنیم.

مرحله اثبات مفهوم (proof of concept) این موتور اکتشاف دارو، هم اکنون از طریق توسعه برنامه EYP002 انجام شده است. اسکیل آپ این روش با حمایت پروژه MIMESIS اروپا انجام شد.

پایگاه داده برهم کنش های میان انسان-ویروس

ENYO Pharma در صدد است تا بتواند در سال 2021 داده های جمع آوری شده در طول 15 سال مطالعه دقیق و موشکافانه مقالات علمی در زمینه شبکه برهمکنش های میان پروتئین های انسانی-ویروسی را منتشر کند. این مجموعه داده ها هر سه ماه یک بار به صورت کامل به روزرسانی شده و در حال حاضر شامل حدود 60 هزار برهم کنش بین 8500 نوع پروتئین انسانی و 250 پروتئین متعلق به گونه های مختلف ویروس می باشد. این داده ها منبع اطلاعات غنی برای فرآیند اکتشاف دارو برای شرکت ENYO Pharma محسوب می شود.

همانطور که ذکر شد، ENYO Pharma یک موتور اکتشاف داروی کاملا نوآورانه بر اساس روش تقلید زیستی ویروسی ابداع نموده است که به آن این امکان را می دهد که داروهایی با پروفایل ایمنی خوب ایجاد کنند.

این روش بر پایه سه مرحله انقلابی و مکمل ایجاد شده است:
  1. یک پایگاه داده جامع که تمام برهمکنش های میان پروتئین-پروتئین بین انسان و ویروس را با جزئیات دقیق گردهم آورده و آن را با یک پلتفرم بیوانفورماتیکی که به اکتشاف دارو اختصاص یافته ادغام نموده است.
  2. یک کتابخانه تشکیل شده از پپتیدهای زیست فعال، که از مکانیسم های ویروسی الگو گرفته و از آن ها تقلید می کنند تا بتوانند عملکرد های سلول میزبان را دستکاری کنند.
  3. یک کتابخانه تشکیل شده از ریزمولکول های شیمیایی طراحی شده با استفاده از ایجاد مدل های سه بعدی از ساختارهای پپتیدی ویروس ها که می توانند پروتئین های میزبان را هدف بگیرند.

پروژه های ENYO Pharma

  • Vonafexor (EYP001) در HBV یا هپاتیت B

کاندیدای منتخب ENYO Pharma، یک ریزمولکول خوراکی است که کارآزمایی بالینی فاز 2 را در بیماران مبتلا به هپاتیت B گذرانده است. Vonafexor یک آگونیست گیرنده ایکس فارنزوید اسید غیرصفراوی (non-bile acid FXR agonist) است و دارای پروفایل تحمل پذیری (tolerability) خوبی می باشد.

  • Vonafexor (EYP001) در Non-alcoholic steatohepatitis یا التهاب کبدی غیرالکلی

Vonafexor همچنین در بیماری التهاب کبدی غیرالکلی نیز دارای کابرد درمانی می باشد. بیشتر متخصصان عقیده دارند که آگونیست های FXR می توانند تبدیل به پشتوانه اصلی برای ایجاد درمان های تازه برای بیماری NASH گردند. کارایی آن ها در مدل های موشی با تغییرهای معنادار مثبت در بیشتر پارامترهای شاخص در بیماری NASH از قبیل فیبروز، التهاب، میزان تری گلیسیریدها و استئاتوز یا جمع شدن غیرطبیعی چربی در سلول های کبدی همراه بوده است. این دارو هم اکنون در کارآزمایی فاز 2 بالینی به سر می برد و در بیماران مبتلا به NASH با فیبروز مرحله F2  یا F3 بررسی شده است.

در شکل زیر، خلاصه ای از پروژه های در دست اجرای ENYP Pharma را مشاهده می نمایید:

تهیه شده در واحد ترویج و برندینگ شتابدهنده توانا
منابع:

Company overview

An innovative approach

Unique tools

Vonafexor (EYP001) in HBV

Vonafexor (EYP001) in NASH

5 1 رای
امتیاز محتوا

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست