معرفی استارتاپ Pieris

شرکت دارویی Pieris: روش های درمانی برتر با استفاده از زیست شناسی کاربردی

شرکت دارویی Pieris یک شرکت بیوتکنولوژی متمرکز بر توسعه داروها در مرحله بالینی است. این شرکت هم اکنون در حال کشف و توسعه داروهایی برپایه تکنولوژی Anticalin، به منظور هدف گیری مسیرهای سیگنالینک در انواع بیماری ها می باشد. Pieris در سال 2001 شروع به کار نموده و دفتر اصلی آن در شهر Boston بوده و همچنین دارای یک شعبه دیگر در آلمان نیز می باشد.

در Pieris، قدرت مهندسی و تغییر پروتئین ها با دانشی عمیق نسبت به مولکول های محرک بیماری ها ادغام گشته تا از قلب این دانش، داروهای موثری که زیست شناسی را به سمت تولید داروهای بالینی کارا برای بیماران به پیش می راند، به وجود آید. تکنولوژی اختصاصی Anticalin® برپایه اتصالات بین پروتئین ها و لیپوکالین های انسانی بوده که به صورت طبیعی به مولکول ها متصل شده و آن ها را در تمام بدن جا به جا می کنند. این ویژگی Anticalin ها، آن ها را به گزینه ای مناسب برای استفاده درمانی در انواع سرطان و بیماری های تنفسی بدل نموده است.

ماموریت Pieris

هدف Pieris ایجاد و توسعه پروتئین های درمانی متمایز و ویژه، با استفاده از کاربرد علم و تکنولوژی های درمانی نوآورانه برای بیمارانی است که از سرطان و انواع بیماری های تنفسی رنج می برند.

Pieris همواره به دنبال شراکت و همکاری با متخصصان مختلف، صندوق های حمایتی و شرکت های بیوتکنولوزی در سراسر جهان می باشد تا بتواند بیش از گذشته، تکنولوژی Anticalin را گسترش دهد. شرکای فعلی Pieris، AstraZeneca، Genentech، Seattle Genetics، Servier و Boston pharmaceuticals می باشد.

پروتئین های Anticalin چه هستند؟

پروتئین های Anticalin پروتئین هایی کوچک و پایدار بوده و می توانند به مواد دارویی دیگر و یا به یکدیگر متصل شده تا کاندیداهای دارویی با عملکرد چندگانه و اختصاصی با کاربردهای وسیع درمانی را ایجاد کنند. در Pieris کتابخانه ای غنی و تشکیل شده از بیش از یک میلیارد پروتئین Anticalin مختلف وجود دارد که تقریبا ابداع حداقل یک کاندیدای دارویی را برای هر نوع هدف دارویی امکان پذیر می کند.

مزایای پروتئین های Anticalin

پروتئین های Anticalin دارای ساختار پایدار و ابعاد کوچک بوده و منشا انسانی آن ها، این پروتئین ها را تبدیل به گزینه درمانی مناسب جایگزین برای سایر روش های درمانی نموده است.

ساختار: پروتئین های Anticalin از 4 ناحیه لوپ مانند و یک صفحه بتا که به شدت محافظت شده است تشکیل شده و همراه یکدیگر یک ساختار بسیار منعطف فنجان مانند را تشکیل می دهند.

پایداری و تک ظرفیتی بودن: پروتئین های Anticalin حاوی آمینواسید های متنوع و در عین حال دارای ساختار لیپوکالینی بسیار منسجم نیز می باشند که دارای  اتصال اختصاصی برای طیف وسیعی از اهداف بوده و مقاومت ساختارشان (durability) امکان پیاده سازی فرمولاسیون های متنوع و دارورسانی را فراهم می نماید.

عملکردهای دوگانه و چندگانه اختصاصی : پروتئین های Anticalin می توانند به صورت ژنتیکی به پروتئین های دیگر مانند سایر پروتئین های آنتی کالینی و آنتی بادی ها متصل شوند تا کاندیداهای دارویی چندگانه و دوگانه را ایجاد نمایند.

شراکت Pieris و AstraZeneca در زمینه بیماری های تنفسی

این همکاری، دو عنصر قدرتمند تواناییِ شرکت Pieris در مهندسی پروتئین ها، و دانش متخصصان AstraZeneca در ساخت داروهای استنشاقی با توانایی کاربرد در بیماری های تنفسی را، با هم ادغام نموده است. در حال حاضر این دو شرکت بر روی توسعه اولین داروی اشتنشاقی خود به نام PRS-060/AZD1402، که در واقع یک آنتاگونیست IL4Rα با پتانسیل درمان آسم است در حال همکاری هستند. PRS-060 می تواند گیرنده ایمنی IL-4Rα را متوقف کرده و پروتئین های کوچک IL-4 و IL-13 که یک آبشار پاسخ التهابی را در شش ها ایجاد می کنند را مهار کند. کوچک بودن و پایداری PRS-060 به آن اجازه می دهد تا به جای تزریق در ورید، به صورت مستقیم همراه با تنفس به درون شش ها وارد شده و همان مزایای درمان های سیستمیک را با دوز و عوارض جانبی کمتر داشته باشد. کارآزمایی های بالینی فاز 1 نشان داده اند که این دارو، به میزان چشمگیری توانسته است سطوح نیتریک اکسید در بازدم که یک بیومارکر در بیماری آسم محسوب می شود را در بیماران مبتلا به آسم با شدت متوسط (mild) کاهش دهد.

چهار برنامه توسعه دارویی مشترک دیگر نیز در دست اجرا می باشد که در همگی آن ها Pieris مسئول کشف اولیه پروتئین های Anticalin و پس از آن، آسترازنکا مسئول ادامه و به ثمر رساندن پروژه ها می باشد.

همکاری Pieris و Genentech در زمینه بیماری های تنفسی و چشمی

این همکاری Pieris را قادر خواهد نمود تا موتور اکتشاف قدرتمند خود را با اهداف شرکت Genentech و همچنین توانایی متخصصان آن در حوزه بالینی و پیش بالینی همسو کرده و درمان های نوآورانه ای را برای بیماری های مرتبط با چشم و اختلالات تنفسی ابداع نماید. در این همکاری Pieris مسئول توسعه پیش بالینی اولیه برنامه ها و Genentech مسئول توسعه بالینی و تجاری سازی این برنامه ها می باشد.

همکاری Pieris و Servier در زمینه ایمنی-انکولوژی

Pieris با همکاری Servier بر روی توسعه PRS-344 متمرکز هستند. Pieris حق انحصاری تجاری سازی این پروتئین ها را در آمریکا داشته و به زودی رویالیتی فروش آن در خارج از آمریکا توسط Servier را نیز دریافت خواهد نمود.

همکاری Pieris و Seagen در زمینه ایمنی-انکولوژی

این همکاری با هدف جستجو و اکتشاف اهداف مختلف درمانی در انواع سرطان ها (توده ها) و همچنین سرطان های خونی شکل گرفته است. این دو شرکت در قالب این همکاری، پروتئین های تشکیل شده از آنتی بادی- Anticalin را ابداع می کنند که در ساخت آن، از مجموعه پروتئین‌های آگونیست و تحریک‌کننده Anticalin متعلق به شرکت Pieris و اهداف (تارگت ها) سرطانی و آنتی‌بادی‌های اختصاصی توموری که توسط Seagen شناسایی شده اند استفاده می شود. این داروهای دوگانه قادر خواهند بود که سلول های ایمنی مستقر در محل بیماری را در ریزمحیط اطراف تومورها فعال کنند.

همکاری Pieris و Boston pharmaceuticals در زمینه ایمنی-انکولوژی

این دو شرکت در حال همکاری بر روی PRS-342 که یک پروتئین دوگانه تشکیل شده از آنتی بادی- Anticalin است، همکاری می کنند. هر دوی این شرکت ها مسئول تحقیقات مرحله IND بوده و شرکت Boston Pharmaceuticals مسئول توسعه های آتی برنامه می باشد.

تهیه شده در گروه ترویج و برندینگ شتابدهنده تخصصی توانا
منابع:

https://www.pieris.com/about

https://www.pieris.com/about/partnering

https://www.pieris.com/platform

https://www.pieris.com/pipeline/prs-060

https://www.linkedin.com/company/pieris-pharma/about/

5 1 رای
امتیاز محتوا

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست