معرفی شرکت های موفق دارویی بخش نهم: شرکت دارویی آلزئون

شرکت دارویی آلزئون

بیماری آلزایمر، یک بیماری پیشرونده است که باعث ضعف حافظه و سایر ناتوانی های ذهنی می شود. در طی مراحل اولیه پیشرفت این بیماری، تغییراتی مانند فراموشی، سختی در صحبت کردن، دشواری در برنامه ریزی و سازمان دهی امور پیش می آید. این علائم به مرور بدتر شده و فرد را به اطرافیان خود وابسته می کند. برای این بیماری هیچ درمانی وجود ندارد اما می توان به کمک برخی داروها علائم آن را کاهش داد.

Alzheon یک شرکت زیست دارویی بالینی است که در حال انجام فاز سوم مطالعه خود در زمینه بیماری آلزایمر و توسعه روش های درمانی با تکیه بر تخصص دانشمندان خود در زمینه مهار به هم خوردگی ساختار فضایی پروتئین ها و تجمع آن ها می باشد. این شرکت همچنین دارای پلتفرم اکتشافی ریزمولکول های متنوع، برای درمان سایر اختلالات نورودژنراتیو نیز می باشد.

استفاده از پزشکی هدفمند برای یافتن راه حل بهتر

ALZ-801 یک ریزمولکول خوراکی است که تشکیل الیگومرهای آمیلوئید نوروتوکسیک را مهار می کند. در اکتبر سال 2017، سازمان غذا و داروی امریکا،  مطالعه روی داروی ALZ-801 را، به عنوان یک برنامه فوریتی معرفی نمود و در سال 2021 نیز کارآزمایی فاز 3 برای داروی ALZ-801 در بیماران هوموزیگوت حامل ژن APOE4/4 که دارای علائم آلزایمر بودند، آغاز گشت. ALZ-801، یک داروی خوراکی و درمانی برای کنترل مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر می باشد. شرکت Alzheon بر این باور است که ALZ-801، توانایی آهسته و یا حتی متوقف نمودن روند پیشرفت این بیماری را دارد.

توسعه داروی ALZ-801، بر پایه تحقیقات 7 ساله استارتاپ آلزئون، در زمینه بیولوژی این بیماری و داده های به دست آمده از 2000 بیمار درمان شده به واسطه ماده موثره این دارو بنا شده است. با استفاده از قواعد پزشکی دقیق و هدفمند، Alzheon در حال تمرکز بر بیماران هوموزیگوت حامل ژن APOE4/4 که مبتلا به آلزایمر زودهنگام بوده و این شرکت اذعان داشته است که تحقیقات آینده به درمان بیمارانی که حتی دارای یک کپی از ژن APOE4 هستند منجر خواهد شد و در نهایت این نتایج، قابلیت استفاده به منظور پیشگیری از ایجاد بیماری آلزایمر را در پی خواهد داشت.

مروری بر پروژه هایAlzheon

همانگونه که ذکر شد، محصول اصلی Alzheon یعنی ALZ-801 مختص مراحل اولیه بیماری آلزایمر بوده و جامعه هدف آن بیمارانی هستند که دارای ژنوتایپ APOE4 می باشند. ALZ-801 در واقع یک پیش-داروی پیشرفته  از پیش ماده خود به نام Tramiprosate است. این دارو با تکیه بر ایمنی و تاثیرگذاری ثابت شده در دوز موثر بالینی خود در 2000 بیمار، نویدبخش درمان علائم بیماران آلزایمری می باشد.

کاندیدای دارویی دیگر شرکت Alzheon، ALZ-507 می باشد که برای بهره برداری در سال 2022 طراحی شده است و برای اختلالات مرتبط با تشکیل و تجمع بیش از حد آمیلوئیدها طراحی شده است.

دیگر محصول دارویی این شرکت، ALZ-1903 است که از لحاظ ترکیب شیمیایی منحصر به فرد بوده و مهارکننده ای قوی تر برای به هم خوردگی ساختاری آمیلوئیدها محسوب می شود.

پیش بینی می شود که Alzheon، در اولین مراحل تولید این دارو، 3/1 میلیون بیمار مبتلا به آلزایمر که حامل ژن APOE4/4 هستند را هدف درمان خود قرار داده و در مقیاس بزرگتر، این دارو برای استفاده 6/10 میلیون نفر تولید خواهد شد که 1/5 میلیون نفر آن ها حامل ژن APOE4 و دارای نشانه های اولیه آلزایمر بوده و در 5/5 میلیون نفر دیگر که حامل این ژن می باشند، به منظور پیشگیری از وقوع این بیماری، دارای کاربرد خواهد بود.

نگاهی دقیق تر به ویژگی های برتر Alzheon

  • توانایی مهار موثر موادی که باعث ایجاد بیماری آلزایمر می شوند :

  • ALZ-801 به طور موثر و کامل از تشکیل الیگومرهای آمیلوئیدی (شکل نوروتوکسیک بتا آمیلوئید) و بر هم کنش آن ها با پلاک های فیبری غیرقابل حل جلوگیری می کند.
  • ALZ-801 توانایی گذر از سد خونی مغزی را داشته و می تواند روی هدف (target) خود، با استفاده از ریزمولکول هایی که دارای فواید بالینی منحصر به فرد هستند، تاثیر بگذارد.
  • ALZ-801 قدرت دفاع طبیعی بدن را در برابر شکل گیری الیگومرهای آمیلوئیدی افزایش می دهد.
  • یک قرص جامد (tablet) که روند گسترش بیماری را آهسته و یا متوقف می کند :

  • ALZ-801 از تحلیل مغز که معمولا از عوارض پیشرفت بیماری آلزایمر است، جلوگیری می کند.
  • این دارو منجر به ایجاد ادم (Edema) در مغز نشده و همچنین باعث ایجاد خون ریزی هایی که توسط برخی آنتی بیوتیک ها در مغز ایجاد می شود نیز نمی گردد.
  • قابلیت گزینش و فیلتر بیماران برای دریافت دارو با استفاده از precision medicine یا پزشکی دقیق و هدفمند :

  • ممانعت از تشخیص های اشتباه : سطح آمیلوئید مغز در 30 درصد از بیماران مبتلا به آلزایمر بررسی نمی شود.

با استفاده از سنجش های ژنتیکی، بیمارانی که در معرض خطر ابتلای بالا به آلزایمر هستند شناسایی شده و بدین ترتیب ALZ-801 بیشترین تاثیر خود را بر روی بیمارانی که بیش از همه به آن نیاز دارند خواهد گذاشت.

  • مکانیسم ممانعت از تشکیل الیگومرها در مغز توسط ALZ-801 در شکل زیر نشان داده شده است:

  • اهداف دارویی و تاثیرگذاری ALZ-801 در مقایسه با سایر داروها :

  • و در شکل زیر همخوانی شواهد بالینی، پیش بالینی و نشانگرهای زیستی در تایید تاثیرگذاری ALZ-801 به خوبی نشان داده شده است :

تهیه شده در واحد ترویج و برندینگ شتابدهنده توانا
منابع:

https://alzheon.com/

https://alzheon.com/pipeline/alzheon-alz-801/

https://apolloe4.researchstudytrial.com/?cookie_consent=yes

https://alzheon.com/medicines-alzheimers-disease/

https://alzheon.com/pipeline/

4.3 3 آرا
امتیاز محتوا

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست