معرفی شتابدهنده های دارویی بخش هفتم: شتابدهنده Massachusetts Biomedical Initiative

معرفی شتابدهنده MBI

شتابدهنده زیست-پزشکی ماساچوست، بر کارآفرینی و حمایت از رشد استارتاپ های فعال در حوزه بیومدیکال، از طریق همکاری با دانشگاه ها، انجمن های دولتی و کسب و کارهای مختلف برای پیشرفت و شکوفا کردن ماساچوست به عنوان یکی از رهبران جهانی در صنعت سلامت و علوم زیستی متمرکز می باشد. MBI از کارآفرینان مختلفی که پروژه آن ها قابلیت تبدیل به کسب و کار را دارد حمایت های مختلفی به عمل می آورد.

این شتابدهنده به واسطه تسهیلات و امکاناتی که در شهر Worcester وجود دارد، توانسته است موانع موجود بر سر راه موفقیت شرکت های نوظهور را، با فراهم آوردن خدمات مشاوره ای، آزمایشگاه هایی با کیفیت بالا و کاهش هزینه های مختلف استارتاپ ها از میان بردارد. MBI در واقع یک سازمان اقتصادی مستقل و خصوصی محسوب می شود که به عنوان یک کاتالیزگر برای استارتاپ های علوم زیستی و نوآوری در زمینه سلامت و درمان فعالیت می نماید.

این شتابدهنده به شرکت های فعال در زمینه های بیوتکنولوژی، دستگاه های تشخیصی پزشکی، انفورماتیک و تولیدات زیستی که در مرحله “سرمایه گذاری بذری” هستند، امکانات موردنیاز آنها مانند فضای اداری، آزمایشگاهی و مربی های کارآزموده را در اختیارشان قرار می دهد. MBI از سال 1985 با هدف شتابدهی استارتاپ های زیستی و تجاری سازی آن ها شروع به کار نمود و در طول 35 سال گذشته به شکل گیری بیش از 150 شرکت و ایجاد بیش از 2500 شغل کمک نموده است.

امکانات شتابدهنده MBI

MBI دارای چندین نوع فضای آزمایشگاهی برای استارتاپ هایی که در مراحل اولیه توسعه خود هستند بوده و تیم ها می توانند بسته به نیاز خود یکی از این فضاها را اجاره نمایند :

  • آزمایشگاه های کوچک : در مقیاس 100 تا 200 فوت مربع، مناسب برای استارتاپ های کوچک
  • آزمایشگاه های متوسط : در مقیاس 200-300 فوت مربع، مناسب برای استارتاپ های در حال رشد
  • آزمایشگاه های بزرگ : در مقیاس 300-1000 فوت مربع، مناسب برای استارتاپ های بزرگ

آزمایشگاه های اجاره ای که در اختیار استارتاپ ها قرار می گیرد دارای تجهیزات مشترکی مانند، سانتریفیوژهای رومیزی، اولترا سانتریفیوژ، انکوباتور دارای شیکر، فریزرهای 80- و 20- درجه، یخچال، سیستم تولید آب مقطر، دستگاه یخ ساز، اتوکلاو، شیشه شور، سیستم ایجاد خلا، سیستم پشتیبان تامین برق، هود های مختلف برای کار با مواد شیمیایی، اتاق های دارای سطح ایمنی نوع II و A2 و انکوباتورهای CO2 می باشند. در کنار این امکانات، چنانچه تیم ها به امکانات و تجهیزات دیگری نیاز داشته باشند می توانند درخواست خود را مبنی بر استفاده از تجهیزات اضافی از موسسه پلی تکنیک Worcester نیز ارائه نمایند.

سایر خدمات قابل ارائه عبارت اند از :
  • امکان عضویت در انکوباتور MassBio
  • دسترسی به اتاق های کنفرانس
  • دسترسی به همکاران دانشگاهی و شرکت های مستقر در شتابدهنده
  • دسترسی به منابع محاسباتی و مراکز اطلاعاتی
  • حضور کارکنان باتجربه برای کمک به تیم ها و مرتبط کردن آن ها با منابع و مقامات

همه امکانات فوق با تنها پرداخت اجاره بهای آزمایشگاه ها برای تیم های فناور فراهم می شوند. اما برای دریافت اینترنت، تلفن، دفع زباله های خطرناک، تغییر امکانات و تجهیزات موجود و همچنین استفاده از کابینت های آزمایشگاه ها می بایست هزینه جداگانه ای توسط تیم ها پرداخت گردد.

ساختمان های شتابدهنده MBI

MBI دارای 4 ساختمان با امکانات زیر می باشد :

  • MBI مستقر در خیابان 17 Briden : دارای 25 هزار فوت مربع مساحت، 18 آزمایشگاه با ابعاد 100-400 فوت مکعب، 10 آزمایشگاه اسکیل آپ با مساحت 650-2500 فوت مربع، 14 فضای اداری و 9 محل کار اداری، دسترسی به تجهیزات مشترک
  • MBI مستقر در خیابان 60 Prescott : دارای 8 هزار فوت مربع مساحت، 15 آزمایشگاه، 8 فضای اداری و دسترسی به تجهیزات مشترک
  • MBI مستقر در خیابان 100 Barber : دارای مساحت 8000 فوت مربعی، 13 آزمایشگاه، 10 فضای اداری و دسترسی به تجهیزات مشترک
  • MBI مستقر در خیابان 50 Prescott : دارای 10 هزار فوت مربع مساحت، امکان استفاده از خدمات آزمایشگاهی شرکت Blue Sky و فضای اداری MBI

طول دوره اجاره خدمات توسط تیم ها در MBI، به صورت سالانه می باشد تا شتابدهنده بتواند به صورت مداوم تجهیزات خود را تعویض نماید. قراردادهای کوتاه مدت، برای تیم های تک نفره نیز قابل عقد، و MBI در صورت وجود فضای مدنظر با این نوع استارتاپ ها نیز همکاری خواهد نمود. در طول مدت زمانی که قرارداد بین تیم ها و MBI جاری است، MBI تمام تلاش خود را به کار می بندد تا از رشد تیم ها و در دسترس بودن هر آنچه که آن ها برای شکوفایی ایده های خود نیاز دارند اطمینان حاصل آید.

کمک هزینه مالی

MBI حمایت مالی مستقیمی از استارتاپ ها به عمل نمی آورد اما، نوعی کمک هزینه مالی برای کاهش هزینه اجاره بها را برای تیم های فناور ساکن در شتابدهنده فراهم نموده است؛ بدین صورت که تیم ها با بستن قرارداد داوطلبانه مبنی بر ارائه 1 درصد از سهام خود به شتابدهنده (چنانچه استارتاپ ها در مرحله سرمایه بذری هستند)، در صورت تبدیل این شرکت ها به شرکت هایی با سهام عام در آینده و یا فروش آن ها، می توانند مبلغ اجاره بهای خود را تا حدی کاهش دهند. این امکان، هم به تیم ها کمک می کند تا میزان اجاره سالانه خود را کاهش دهند و همچنین تیم هایی که در آینده به شتاب دهنده ملحق می شوند نیز تا جای ممکن هزینه اجاره بها کاهش یافته و یا ثابت داشته باشند.

MBI تضمین می کند که این مبلغ تنها برای توسعه های آتی فضاهای آزمایشگاهی، تجهیزات آزمایشگاهی مشترک و رشد دائمی و موفقیت استارتاپ های مستقر در شتابدهنده خرج خواهد شد.

علاوه بر موارد فوق، تیم ها با پرداخت اجاره بها، می توانند به خدمات آموزش دستورالعمل ایمنی و سلامت محیط زیست هم دسترسی داشته باشند تا مجبور نباشند فردی را از خارج از شتابدهنده برای این امر استخدام نمایند. توسعه یک برنامه تحقیقاتی سازگار با محیط زیست و ادامه آن می تواند امری پیچیده، زمان بر و هزینه بر باشد، اما برنامه فوق به تیم ها کمک می نماید تا هزینه تیم ها به طور موثری کاهش یابد.

برنامه امنیت و سلامت MBI به تیم ها در زمینه های زیر کمک می نماید:

  • برنامه های آموزشی ضروری (نحوه دورریزی مواد زائد خطرناک، تخلیه اورژانسی، اطلاعات ضروری در زمینه ایمنی زیستی، تهویه هوا، ایمنی در برابر امواج رادیویی و …)
  • تطبیق موارد رگولاتوری و بازرسی (بازرسی های اتفاقی برای شناسایی و اصلاح نقوص برای آمادگی در مقابل بازرسی های احتمالی در آینده، قوانین زیست محیطی و…)
  • ارائه مشاوره در زمینه های سلامت و ایمنی
  • برنامه ویژه “کسب و کار BOLT”

    MBI تیم ها را با جلسات متمرکز بر ارائه توصیه های موثر در زمینه های کسب و کار، شبکه سازی و مشاوره تیم هایی که در مرحله ابتدایی رشد خود هستد نیز همراهی می نماید. علاوه بر بهره مندی تیم های مستقر در MBI از این خدمات، سایر شرکت های منطقه نیز می توانند برای پذیرش در این برنامه درخواست دهند.

استارتاپ های موفق MBI

مروری بر برخی از استارتاپ های موفق این شتابدهنده خواهیم داشت:
    1. DermBiont : این استارتاپ بر توسعه و تولید محصولات باکتریایی برای درمان بیماری های پوستی متمرکز بوده و یک پلتفرم بیوانفورماتیکی را برای شناسایی بیماری های رایج پوستی ابداع نموده است.
    2. Edelweiss Immune : این استارتاپ بر اساس تحقیقات و یافته های ایمونولوژیک، در حال توسعه روش های درمانی جدید با پتانسیل تاثیرگذاری، ایمنی و قدرت انتخاب بهتر برای بیمارانی است که از بیماری های خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس، آرتروز التهابی و پسوریازیس رنج می برند.
    3. Enrich Therapeutics : این استارتاپ، فناوری جداسازی سلول ها را تا مرحله یک سلول منفرد گسترش داده و نوآوری منحصر به فرد و انقلابی را در زمینه جداسازی یا ایزولاسیون سلول ها ایجاد کرده است. تیم Enrich Therapeutics معتقد است که تکنولوژی آن ها می تواند به محققان سراسر جهان برای کشف سلول های مدنظرشان، به خصوص سلول های توموری کمک کرده و تاثیر مهمی در فهم ما از بسیاری از بیماری ها مانند سرطان گذاشته و در نتیجه، روش های درمانی بالینی را متحول کند.
    4. Fornax Biotech : این استارتاپ در سال 2017 و به عنوان یک شرکت بیوتکنولوژی فعالیت خود را آغاز نمود. Fornax Biotech فعالیت های خود را متمرکز بر توالی یابی نسل بعد (NGS)، بیوانفورماتیک و خدمات مبتنی بر RNA به همراه توسعه روش های کشف دارو و تحقیقات دانشگاهی بیان می کند.
    5. GAMA Therapeutics : گاما تراپیوتیک استارتاپی است که قصد دارد تکنولوژی های سخت افزاری خود در زمینه تصویربرداری و محصولات دارویی را به بیماران عرضه نماید. از زمینه های فعالیت این استارتاپ می توان به درمان بیمارانی که از زخم های مزمن و غیرقابل درمان رنج می برند، و توسعه photosensitizer ها برای درمان هرچه سریع تر بیماران اشاره نمود. زمینه دیگر فعالیت آن ها توسعه فناوری های لازم در جهت مقابله با ارگانیسم های مقاوم به آنتی بیوتیک ها می باشد.
    6. HDL Therapeutics : این استارتاپ یک شرکت خصوصی در زمینه بیماری های قلبی-عروقی و درمان تصلب شرایین کرونری می باشد. دستگاه منحصر به فرد این شرکت به نام، PDS-2 می تواند پلاسمای فرد بیمار را استخراج نموده و آن را با استفاده از تکونولوژی که تنها در اختیار این شرکت است، تبدیل به ماده ای برای از بین بردن تصلب شرایین کرونری بیمار نماید.
تهیه شده در گروه ترویج و برندینگ شتابدهنده تخصصی توانا

منابع:

https://www.massbiomed.org/about-mbi/

https://www.massbiomed.org/mbi-startup-center

https://www.massbiomed.org/shared-equipment

https://www.massbiomed.org/mbi-services/

https://www.massbiomed.org/innovative-business-accelerator/

https://www.massbiomed.org/mbi-facilities/

https://www.massbiomed.org/tenants/dermbiont/

https://edelweissimmune.com/

https://www.massbiomed.org/tenants/enrich-therapeutics/

https://www.massbiomed.org/tenants/fornax-biotech-llc/

http://www.gama-therapeutics.com/

https://www.massbiomed.org/mbi-companies/

https://www.massbiomed.org/tenants/hdl-therapeutics-inc/

5 1 رای
امتیاز محتوا

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست