معرفی شرکت های موفق استارتاپی بخش ششم: شرکت Yumanity

یومنیتی : آینده ای عاری از بیماری های نورودژنراتیو

شرکت دارویی یومنیتی، یک شرکت دارویی و فعال در زمینه توسعه داروهای بالینی برای درمان بیماری های نورودژنراتیو، از طریق پلتفرم ویژه کشف داروی خود می باشد.

در دهه های اخیر، فاکتورهای مختلفی مانند وجود تعداد فرضیه های بیولوژیکی اندک در مورد بیماری های نورودژنراتیو، پیچیدگی درونی مغز و نحوه کارکرد آن و تفاوت های بین فردی زیاد بیماران، منجر به شکست های پیاپی در زمینه شناخت بیماری های نورودژنزاتیو و ابداع تعداد اندک شمار روش های درمانی کارا شده است. پیشرفت های اخیر در انواع فناوری های درمانی، مجددا توجهات جامعه علمی را به سوی این زمینه جلب نموده و موجب فهم بیشتر دانشمندان از بیولوژی و پاتولوژی این بیماری ها، به خصوص به هم ریختگی ساختار پروتئین ها گشته است. روش های جدید غربالگری، ابداع مدل های حیوانی متنوع، شناسایی بیومارکرها و تکنولوژی های جدید کشف تارگت ها یا اهداف مولکولی از مجموعه پیشرفت های بشر در این زمینه بوده و شرکت دارویی یومنیتی، به نوبه خود یکی از شرکت هایی است که سردمدار این انقلاب عظیم می باشد.

در اوایل سال 2000، دکتر سوزان لیندکوئیست (تصویر 1) دریافت که مخمر، این تک سلولی ساده، می تواند رازهایی را درباره چگونگی مرگ نورون ها در پیِ بیماری های منشا گرفته از پروتئین های تغییریافته فاش کند. مخمر، یکی از بهترین ارگانیسم ها در مطالعات ژنتیکی بوده و می توان از نظر ژنتیکی آن را دستکاری نمود، که این امر هنوز در انسان میسر نمی باشد و به همین دلیل، پتانسیل عظیمی برای اکتشافات دارویی فراهم می آورد. تحقیقات دکتر لیندکوئیست در دانشگاه MIT، نشان داد که از مخمر می توان به عنوان مدلی برای شناخت وضعیت پاتولوژی سلول ها در بیماری های نورودژنراتیو استفاده نمود. پلتفرم ” از مخمر تا سلول بنیادی“، هم اکنون پایه و اساس اکتشافات داروییِ یومنیتی را تشکیل می دهد. دکتر لیندکوئیست به همراه دکتر تونی کولز، شرکت دارویی یومنیتی را در دسامبر سال 2014 بنا نهادند. تیم یومنیتی، با تکیه بر علاقه دکتر لیندکوئیست برای به عقب راندن مرزهای علم و یک عزم جمعی برای خدمت به بیمارانی که از بیماری های نورودژنراتیو رنج می برند، توانست یک ایده ساده برای اکتشاف دارو را به یک شرکت بیوتکنولوژی تبدیل کند که اکنون امید تازه ای به میلیون ها بیمار در سراسر جهان منتقل نموده است.

تصویر 1. دکتر سوزان لیندکوئیست (1949-2016)

 

مسیر و پلتفرم یومنیتی

پلتفرم اختصاصی یومنیتی، تحت لیسانس موسسه Whitehead دانشگاه MIT بوده و بر اساس تکنولوژی ابداع شده توسط دکتر Susan Lindquist ایجاد گشته است. این فناوری، امکان غربالگری سریع تارگت ها یا اهداف جدید را در بیماری ها، و ابداع داروهای تعدیل کننده ای که می توانند آثار آسیب زای مجموعه ژن هایی که بیان آن ها موجب تجمع بیش از حد پروتئین هایی با ساختار فضایی نادرست در مغز می شوند را از بین ببرند، به ما می دهد. از طریق این مسیر، یومنیتی توانسته تا از بیش از 15 تارگت جدید در بیماری های نورودژنراتیو پرده بردارد. این پلتفرم اکتشاف، شرکت یومنیتی را قادر می سازد تا به طور دائم مسیر تحقیقاتی خود را به روز نگه داشته و آن ها را به سمت مطالعات بالینی هدایت نماید.

یومنیتی از قوانین R&D یا تحقیق و توسعه که قبلا کارآیی آن ها ثابت شده است، در زمینه هایی مانند سرطان، بیماری های نادر و بیماری های نورودژنراتیو استفاده می نماید. بدین معنی که یومنیتی از آخرین پیشرفت های انجام شده در علم ژنتیک، بیومارکرهای مناسب برای توسعه داروها و همچنین جمعیت بیماران مناسب در کارآزمایی های بالینی خود استفاده می نماید. یومنیتی برای تضمین موفقیت خود در این مسیر، تیم علمی متشکل از افرادی که درک و دانش عمیقی از بیماری های درگیرکننده اعصاب دارند را گردهم آورده است.

موتور جستجوی یومنیتی

مسیر و روش شرکت دارویی یومنیتی برای اکتشاف و توسعه داروهای دارای کاربرد در زمینه بیماری های نورودژنراتیو، بر پایه اصلاح آسیب های ایجاد شده توسط پروتئین های کژتابیده یا تغییر شکل یافته در سطح سلولی بنا شده است. این پلتفرم خاص، اهداف زیستی مدنظر را شناسایی کرده و آثار سوء ایجاد شده توسط این پروتئین های تغییر شکل یافته را اصلاح کرده یا کاملا از بین می برند. این توانایی مهم، در ترکیب با سایر ابزارهای ژنتیکی، ما را قادر می سازد تا برای بیماری هایی که برای سال ها غیرقابل درمان بوده اند آینده ای روشن تر متصور شویم. این روش جدید، بر محدودیت های روش های درمانی رایجی که برای اکتشاف دارو استفاده می شوند و به طور مکرر در ایجاد روش های درمانی موثر در این نوع بیماری ها شکست خورده اند، غلبه نموده است.

  1. ورژن مخمری بیماری های انسانی : پروتئین های تغییر یافته با استفاده از پروتئین های مشابه در مخمر، مانند آلفا-سی نوکلئین، TDP-43، C9orf72، ApoE4، آمیلوئید بتا، در مخمر مدل سازی می شوند.
  2. غربالگری فنوتیپی : تکنولوژی پیشرفته غربالگری یومنیتی، عواملی که باعث بقای سلول ها می شوند (اعم از مسیر سیگنالینگ خاص یا یک تارگت جدید) را شناسایی کرده و این، نقطه شروعی برای توسعه داروهای جدید است.
  3. شناسایی اهداف دارویی : سیستم های ژنتیکی مخمر، اهداف مولکولی جدید را برای اعمال غربالگری شناسایی می کند و بدین ترتیب مسیرهای سیگنالینک و مکانیسم آن ها بر ما روشن می گردد.
  4. پلتفرم IPS (Induced pluripotent stem cells) : قبل از ورود به مرحله توسعه دارویی، پروتئین های کژتابیده، در سلول های IPS مشتق شده از خود بیماران (ارگانوئیدها، نوروسفرها، نورون های مشتق از IPS، آستروسیت ها) دستکاری شده و بهینه می شوند.

پلتفرم های یومنیتی، این شرکت را قادر می سازد، تا به صورت موازی و مکرر، میان سلول های مخمری و نورون های انسانی جابه جا شود و با شناخت پاتولوژی پروتئین های مختلف، روند شناسایی روش های درمانی جدید را شتاب بخشد.

پروژه های یومنیتی

پلتفرم اکتشاف داروی یومنیتی شامل چندین کاندیدای دارویی در حال توسعه، مانند YTX-7739 است که اولین برنامه جدی این شرکت بوده که هم اکنون در مرحله توسعه بالینی برای درمان بیماری پارکینسون به سر می برد و کاندیدای دیگر، YTX-9184 است که در حال حاضر در مرحله مطالعات IND یا Investigational New Drug بوده و برای درمان زوال عقل ناشی از اجسام لوئی دارای کاربرد می باشد. دو پروژه دیگر که در مراحل ابتدایی تر هستند نیز، با همکاری شرکت مرک در حال انجام می باشند. یومنیتی تاکنون بیش از 12 هدف درمانی دیگر که در مرحله توسعه اولیه هستند را در بیماری های نورودژنراتیو مانند بیماری ALS (amyotrophic lateral sclerosis) و FTLD (frontotemporal lobar dementia) شناسایی نموده است. هدف یومنیتی معرفی یک پروژه جدید و وسیع بالینی به صورت سالانه می باشد.

نگاهی دقیق تر به پروژه های بالینی یومنیتی

  • YTX-7739

هدف : آنزیم SCD (Stearoyl-CoA Desaturase)

بیماری : پارکینسون

مرحله توسعه : فاز I

YTX-7739 یک ریزمولکول مهارکننده SCD است که برای کاربرد درمانی در بیماری پارکینسون در دست توسعه می باشد. مهار کردن فعالیت SCD با استفاده از YTX-7739، سطح اسیدهای چرب غیراشباع و همچنین، تجمع پروتئین آلفا-سی نوکلئین (عامل اصلی ایجاد بیماری پارکینسون) را کاهش می دهد (شکل 2).

 

شکل 2

به نظر می آید که این ریزمولکول، منجر به کاهش تمایل برای شکل گیری آلفا-سی نوکلئین و تجمع غشایی آن ها و در نتیجه کاهش میزان شکل گیری اجسام لوئی و در نهایت کاهش تخریب اعصاب در گانگلیای قاعده ای و مغز میانی می گردد. این مکانیسم در اختلالات مرتبط با آلفا-سی نوکلئین، مانند بیماری پارکینسون، و مشکلات مشابه به آن مانند لرزش بدن، مشکلات راه رفتن و سفتی مفاصل حفاظت شده است.

  • YTX-9184

هدف: آنزیم SCD (Stearoyl-CoA Desaturase)

بیماری: زوال عقل ناشی از تجمع اجسام لوئی

مرحله توسعه : مطالعات Investigation new drug  

YTX-9184 یک ریزمولکول مهارکننده SCD با هدف درمان زوال عقل ناشی از تجمع اجسام لوئی است که هم اکنون در مرحله تحقیق و توسعه به سر می برد. مهار فعالیت SCD با YTX-9184 می تواند میزان تولید آلفا-سی نوکلئین مدوله یا تعدیل نموده و گرایش این پروتئین (آلفا-سی نوکلئین) برای تجمع غشایی را کاهش دهد. این امر منجر به کاهش تشکیل اجسام لوئی و از بین رفتن نورون ها در غشای مخ، هیپوکمپ و آمیگدال که در واقع مناطقی از مغز هستند که تحت تاثیر زوال عقل ناشی از تجمع اجسام لوئی قرار می گیرند، می شود. حفاظت نورون ها در این مناطق باعث تعدیل نشانه ها و عوارض این بیماری مثل هذیان، از دست دادن جزئی خاطرات و تغییرات سریع احوال می شود (شکل 3).

شکل 3

  • تحقیقات یومنیتی روی بیماری های ALS و FTLD :

مرک به همراه یومنیتی، برای توسعه دو برنامه پیش بالینی در زمینه بیماری های ALS و FTLD در حال همکاری هستند و پس از اتمام مرحله پیش بالینی، شرکت مرک، مسئول ادامه پروژه در مرحله بالینی و تجاری سازی آن خواهد بود.

  • سایر پروژه ها که در مراحل ابتدایی تحقیق هستند :
  • هدف : کشف اهداف مولکولی جدید
  • بیماری : آلزایمر، تحلیل لوب پیشانی-گیجگاهی، زوال عقل ناشی از تجمع اجسام لوئی، آتروفی مغز، پارکینسون

یومنیتی، اهداف مولکولی متعددی را در بیماری های نورودژنراتیو و در مسیرهای گوناگونی نظیر متابولیسم لیپید و استرول، جا به جایی وزیکول ها، فسفواینوزیتیدها، سنتز سرامید و هِم و عملکرد پروتئوزوم ها شناسایی نموده است و در سال پیش رو، چند پروژه فوق را به مرحله بالینی خواهد رساند.

تهیه شده در گروه ترویج و برندینگ شتابدهنده توانا

 

منابع :

https://www.yumanity.com/

https://www.yumanity.com/about-yumanity/

https://www.yumanity.com/the-science/discovery-engine/

https://www.yumanity.com/drug-pipeline/

5 1 رای
امتیاز محتوا

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست