معرفی شتابدهنده های دارویی بخش پنجم: شتابدهنده MassChallenge

مَس چلنج، یک شتابدهنده غیرانتفاعی برای حمایت از نوآوری و کارآفرینی از طریق همکاری با استارتاپ ها و توسعه آن ها می باشد. این شتاب دهنده در سال 2009، در بوستون و با هدف شناسایی استارتاپ های کارآمد شروع به کار نمود و هم اکنون دارای سابقه ای ده ساله در شتابدهی استارتاپ ها، صنعت و اکوسیستم های نوآوری در سراسر جهان می باشد. مس چلنج تا سال 2018، بیش از 1000 استارتاپ را شتابدهی نموده و یکی از بزرگترین و موفق ترین این استارتاپ ها یعنی Ginkgo BioWork، به اولین یونیکورن مس چلنج و یکی از موفق ترین شرکت های بیوتک در سراسر آمریکا تبدیل گشته است. استارتاپ های پذیرفته شده در مس چلنج، وارد یک دوره 4 ماهه شتابدهی می شوند. این شتاب دهنده دارای شعبه های مختلفی در آمریکای شمالی و اروپا است و علاوه بر این، برنامه ویژه ای را برای ایجاد و توسعه شتابدهنده های نوپا در مناطق جدید، به نام Bridge to MassChallenge یا پلی به مس چلنج، نیز راه اندازی نموده است.

شرکای مس چلنج، از طریق این برنامه به همراه رهبران بین المللی، می توانند اکوسیستم های نوآوری قدرتمندی را ایجاد نمایند. مس چلنج تاکنون، به منظور قوی تر نمودن پایه های اکوسیستم نوآوری در نقاط مختلف جهان، با رهبران صنعتی در کشورهای استرالیا، کلمبیا، فرانسه، کره، مکزیک، مراکش، مجارستان، روسیه، ایرلند، اسپانیا و بریتانیا همکاری نموده است.

  • مزایای برنامه پلی به سوی مَس چلنج
  1. بوت کمپ های استارتاپی :

در طی این برنامه، شرکت کننده ها در قالب یک برنامه رقابتی، قابلیت های خود را شکوفا کرده و رشد داده و در پایان برنامه، همه استارتاپ ها در یک برنامه یک هفته ای فشرده که شامل انواع کارگاه ها، خدمات مشاوره ای و دریافت آموزش و راهنمایی از متخصصان برجسته صنعت از سراسر جهان است، شرکت خواهند نمود.

  1. برگزاری تورهای اکوسیستم نوآوری :

مس چلنج تورهای اکوسیستمی را برای رهبران این حوزه، در سایت اصلی مس چلنج یا سایر سایت های مشابه برگزار می کند.  افراد شرکت کننده با موقعیت مکانی و امکانات مس چلنج آشنا خواهند شد و می توانند با بهترین راهکار های حمایت از استارتاپ های محلی خود آشنا گردند.

  1. پشتیبانی و ارائه مشاوره :

 مس چلنج از قدرت مدل سازی، تجربه و روش شناسی خود در هدایت صنعتی، برای کمک به شتابدهنده های محلی، دولت ها و شرکت ها استفاده می کند تا بتواند استراتژی مناسب برای شتابدهی استارتاپ ها را برایشان طراحی کند.

  1. ساخت اکوسیستم :

مس چلنج مجموعه آموزش های اختصاصی، با تمرکز بر صنعت و یا مهارت های خاص و موردنیاز را به رهبران اکوسیستم و نوآوری ارائه کرده و به همراه شرکای خود، اقدام به شناسایی نیازهای رهبران نوآوری و طراحی کارگاه ها برای برطرف نمودن نیازهای آنان می کند.

خدمات مس چلنج برای شرکت ها

مس چلنج با شرکت ها و همچنین شرکای صنعتی خود، برای ایجاد استراتژی های نوآوری و شتابدهی آن ها همکاری می کند. برای این منظور، مس چلنج با استفاده از شبکه جهانی خود و برنامه ها و استراتژی های مختلف، شرکت ها را با اکوسیستم های استارتاپی متناسب، مرتبط می کند.

نحوه پذیرش استارتاپ ها در مس چلنج

مس چلنج برای انتخاب استارتاپ ها برای حضور در شتابدهنده از مدل رقابتی استفاده می کند؛ به این صورت که تیم ها برای حضور در هر کدام از برنامه های شتابدهیِ مس چلنج، درخواست خود را ارائه کرده و پس از ارائه طرح ها، تیم های استارتاپی در یک یا دو دوره جلسه داوری شرکت کرده و در انتهای جلسات داوری، آن تیم هایی که دارای بالاترین امتیاز باشند، به عنوان تیم های فینالیست، وارد شتابدهنده می شوند. تیم ها برای داوری طرح های خود می بایست مبلغ 99 دلار به شتابدهنده پرداخت نمایند. اولین جلسه داوری به صورت آنلاین خواهد بود که توسط یک تیم داوری بین المللی، انجام خواهد شد. هر طرح، حداقل توسط سه داور بررسی خواهد شد و هر شرکت کننده، پاسخ هایی جداگانه از داوران دریافت خواهد نمود. در صورت موفقیت تیم ها در مرحله اول، استارتاپ ها به مرحله دومِ داوری راه پیدا می کنند. در این مرحله، استارتاپ ها در مقابل هیئت داروان از ایده های خود دفاع می کنند.

مس چلنج با توجه با اندازه شرکت های استارتاپی، برنامه های جداگانه و مخصوصی را در نظر گرفته است. استارتاپ هایی که در مرحله اولیه (Early stage / استارتاپ هایی که کمتر از یک میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده اند) هستند، برای شرکت در برنامه شتابدهی می توانند طرح های خود را به شتابدهنده های بوستون، سوئیس، مکزیک و تگزاس ارائه دهند. مس چلنج پذیرای درخواست استارتاپ های early stage از تمامی صنایع و واقع در هر نقطه از جهان می باشد.

شرکت های بزرگ تر (استارتاپ هایی که کمتر از ده میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده اند) نیز برای شرکت در برنامه شتابدهی می توانند درخواست دهند.

نحوه حمایت مس چلنج از استارتاپ ها چگونه است؟

مس چلنج در ازای حمایت های ارائه شده به استارتاپ ها، هیچ سهامی از آن ها دریافت نمی کند. از سویی دیگر این شتابدهنده، هیچ حمایت مالی به شکل هر نوع سرمایه گذاری نداشته و حمایت آن از تیم ها بر اساس مدل رقابتی برای جوایز نقدی و انواع جوایز دیگر است که در انتهای دوره شتابدهی به استارتاپ های برتر تعلق می گیرد. در برنامه شتابدهی مس چلنج،علاوه بر جوایز نقدی، امکان دریافت تعداد محدودی اسکولارشیپ که توسط اسپانسرها تهیه شده است نیز وجود دارد.

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، تیم ها به فراخور زمینه فعالیت خود، در یکی از شتابدهنده های بوستون، مکزیک، سوئیس و یا تگزاس مستقر شده و استارتاپ های منتخبی که در مرحله early stage هستند، وارد دوره 4 ماهه شتابدهی می شوند و از مزایای زیر بهره مند می گردند:

  • پشتیبانی همه جانبه توسط مشاوران و متخصصان مس چلنج
  • فضای کاری مشترک آزاد
  • دسترسی به شبکه ای بی نظیر از شرکای تجاری
  • کارگاه های متناسب با نیاز تیم ها و فضای اداری
  • فرصت برنده شدن جایزه نقدی به مبلغ 2 میلیون دلار

چنانچه یک استارتاپ از مرحله early stage گذر کرده باشد، می تواند وارد برنامه شتاب دهی شش ماهه که برای شرکت های بزرگ تر تدارک دیده شده است گردد و از مزایای زیر برخوردار شوند:

  • شراکت با کسب و کارهای بزرگ، موسسات و یا سازمان ها برای حل اصلی ترین معضلات مربوط به صنعت
  • فرصت توسعه یابی همگام با صنعت
  • اعتبارسنجی محصولات
  • سرمایه گذاری استراتژیک
  • ارتباط با مشتریان
  • معرفی مشاوران
  • فضای کاری مشترک آزاد در بوستون
  • فرصت برنده شدن جوایز نقدی شتابدهنده

در اینجا مروری بر استارتاپ های موفق دارویی که دوره چندماهه شتابدهی را در مس چلنج با موفقیت گذرانده اند و از آن خارج شده اند خواهیم داشت:

  1. Cogentis Therapeutics : شرکت دارویی کوجنتیس، در حال توسعه داروهای پپتیدی برای درمان اختلالات نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر و به ویژه، ضایعه دژنراتیو پیشانی-گیجگاهی یا زوال ناحیه پیشانی-گیجگاهی می باشد. این دارو می تواند به داخل نورون ها نفوذ کرده و از فرآیندی که منجر به نابودی این سلول ها، زوال و مرگ آن ها می شود جلوگیری نماید. هم اکنون به لطف پیشرفت های علمی می توان مسیرهایی که پیش از این غیر قابل دسترس بودند را هدف قرار نمود و قبل از اینکه روند بیماری آغاز شود، آن را متوقف نمود.
  2. Clara Biotech : فناوری انحصاری این استارتاپ به شرکت های دارویی این امکان را می دهد تا بتوانند داروهای آینده خود را با خلوص، اثربخشی، ایمنی و کیفیت بالایی که مطابق قوانین نظارتی است تولید کنند.
  3. Onena Medicines : از آنجایی که درمان های کنونی برای از بین بردن تمام سلول های سرطان سینه ناموفق هستند، شرکت Onena Medicines اقدام به شناسایی مجموعه ای از پروتئین های ویژه که باعث رشد نامحدود سلول های سرطانی و مقاومت آن ها به دارو می شود، نموده است. داروهای آنتی بادی این استارتاپ، این پروتئین ها را خنثی می کنند و مطالعات پیش بالینی نیز، تاییدکننده اثربخشی این دارو بر مدل های آزمایشگاهی بوده اند.
  4. Mibiomics : درمان های موجود برای بیماری هایی نظیر پسوریازیس و درماتیت آتوپیک ممکن است با عوارض زیادی همراه باشند و به میزان کافی نیز اثربخش نباشند. مسیر درمانی جدیدی که توسط این استارتاپ ایجاد شده است، مبتنی بر به تعادل درآوردن میکروبیوم لایه درم پوست و احیای مقاومت طبیعی پوست با استفاده از تولید داروهای موثر و نوآورانه در این زمینه می باشد.
  5. MSL Pharma : پنجاه درصد از افرادی که به چاقی مبتلا هستند، از سندوروم متابولیک رنج می برند. از عوارض این سندروم، افزایش غیرطبیعی انسولین خون و ایجاد مقاومت انسولینی است. این شرکت با تولید آنالوگ سوماتواستاتین از ترشح انسولین جلوگیری و چرخه این سندروم را برعکس نموده و از پیشرفت دیابت در بیماران مستعد به ابتلا به دیابت جلوگیری می نماید.
  6. TZOFEN biological therapeutics : در تی زوفن، تلاش بر این است تا با استفاده از دستکاری ژنتیکی ویروس ها، روش های درمانی جدیدی برای از بین بردن سلول های سرطانی که به نابودی تومورها با کمترین عارضه بیانجامد، ایجاد گردد. مطالعات اولیه در موش های آزمایشگاهی مبتلا به سرطان، با موفقیت کامل در پاک سازی تومورها، در تمام موش ها همراه بوده است.
  7. OrganoTherapeutics : این شرکت زیست دارویی، از مدل های سه بعدی یا ارگانوئید مغز انسان برای کشف و توسعه داروهای موثر روی انواع مختلف بیماری پارکینسون بهره می برد.
  8. BASF Pharma Solutions : این استارتاپ در حال توسعه روش های موردنیاز شرکت های دارویی، در تمام مراحل تولید یک دارو، از مرحله فرمولاسیون اولیه تا محصول نهایی، می باشد. BASF Pharma این امر را با ارائه ترکیبی از ابزارهای دیجیتالی، انطباق کیفیت، پشتیبانی آنالیزها و بهینه سازی روندهای مختلف انجام می دهد.
  9. Gateway Biotechnology : این شرکت بیوتکنولوژی بر روی توسعه داروها برای مبارزه با اختلالات شنوایی متمرکز می باشد. داروی منتخب این استارتاپ، پس از تکمیل فاز پیش بالینی، وارد فاز II بالینی شده است.
  10. SiNON Therapeutics : هدف استارتاپ دارویی SiNON،  افزایش توان داروها برای گذر از سد خونی-مغزی در افرادی است که از بیماری های نورودژنراتیو رنج می برند. نانوذره منتخب این استارتاپ، (کربن دات)، شرکت های دارویی را قادر خواهد نمود تا دارو در محل مورد نظر آن ها از هم باز شود که این امر، به میزان زیادی پتانسیل موقعیت یابی دارو را در مغز بهبود می بخشد. در نتیجه، بیمار دوز داروی کمتری دریافت می نماید و در نهایت میزان تاثیرات سوء و سمیت دارو نیز کاهش یابد.
  11. Strand Therapeutics : این استارتاپ در زمینه توسعه دارویی برای درمان سرطان فعالیت می کند. کاندیدای دارویی این استارتاپ که از mRNA تهیه شده است، می تواند تاثیر ایمنی درمانی روی سرطان را افزایش دهد. طبق مطالعات انجام شده، به محض دریافت این دارو، تومورها به میزان بیشتر موردتوجه و حمله سیستم ایمنی قرار می گیرند.

 

تهیه شده در گروه ترویج و برندینگ شتابدهنده توانا

 

منابع :

https://masschallenge.org/programs-bridge

https://masschallenge.org/about

https://masschallenge.org/about-apply

https://masschallenge.org/about-faq

https://readymag.com/MassChallenge/ADecadeOfImpact/

https://masschallenge.org/startups?combine=&industries=Healthcare%20/%20Life%20Sciences&sub_industries=Therapeutics%20%28Pharma%20/%20Biotech%29&location=All%20locations&year=2020&status=any&startup=cogentis-therapeutics#eform

https://masschallenge.org/startups?combine=&industries=Healthcare%20/%20Life%20Sciences&sub_industries=Therapeutics%20%28Pharma%20/%20Biotech%29&location=All%20locations&year=2020&status=any&startup=clara-biotech#eform

https://masschallenge.org/startups?combine=&industries=Healthcare%20/%20Life%20Sciences&sub_industries=Therapeutics%20%28Pharma%20/%20Biotech%29&location=All%20locations&year=2020&status=any&startup=onena-medicines#eform

https://masschallenge.org/startups?combine=&industries=Healthcare%20/%20Life%20Sciences&sub_industries=Therapeutics%20%28Pharma%20/%20Biotech%29&location=All%20locations&year=2020&status=any&startup=mibiomics#eform

https://masschallenge.org/startups?combine=&industries=Healthcare%20/%20Life%20Sciences&sub_industries=Therapeutics%20%28Pharma%20/%20Biotech%29&location=All%20locations&year=2020&status=any&startup=met-syn-lysine-ltd-1#eform

https://masschallenge.org/startups?combine=&industries=Healthcare%20/%20Life%20Sciences&sub_industries=Therapeutics%20%28Pharma%20/%20Biotech%29&location=All%20locations&year=2020&status=any&startup=tzofen-biological-therapeutics#eform

5 2 آرا
امتیاز محتوا

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست