انکوباتور استرازنکا

    استرازنکا یک شرکت زیست-دارویی چند ملیتی است که دفتر اصلی آن در کمبریج انگلستان واقع شده است. این شرکت در سال 1999 و در نتیجه ادغام شرکت های Zeneca و Astra AB بنا نهاده شد و با تاسیس استرزنکا در آمریکا، این شرکت به یکی از اولین شرکت های دارویی در این کشور تبدیل گشت. دفاتر این شرکت در ویلمینگتون،دلور، مریلند و ماساچوست برقرار می باشد. هم اکنون استرازنکا در بیش از 100 کشور جهان فعالیت دارد و در تلاش است تا بتواند داروهای نوین را به تمام بیماران جهان عرضه کند. در همین راستا و به منظور کنار هم آوردن افراد، تکنولوژی ها و روش های درمانی نوین و همچنین به کارگیری صحیح سرمایه برای شکوفایی ایده های نوآورانه، استرازنکا اقدام به تاسیس یک انکوباتور پیشرفته نموده است.

انکوباتور استرازنکا مسیری است که این شرکت داروسازی، برای کمک به پیشرفت کارآفرینان فعال در حوزه زیست پزشکی فراهم نموده است؛ و این امر را با فراهم کردن دسترسی رایگان به آزمایشگاه های مجهز اکتشاف دارو و سایر امکانات موجود، به همراه نظارت مشاوران توسعه کسب و کار و مشاوران علمی فراهم نموده است. استرازنکا در زمینه تکنولوژی های جدید اکتشاف دارو و یا روش های درمانی نوآورانه در زمینه های انکولوژی، قلبی-عروقی، متابولیک، تنفسی، التهاب یا بیماری های خودایمنی و نوروساینس، میزبان تیم های تحقیقاتی نوآور می باشد.

  • امکانات استرازنکا برای تیم های نوآور:
  1. دسترسی رایگان به امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی منحصر به فرد
  2. دریافت مشاوره از استرازنکا و سایر شرکت های مستقر در هاب تحقیقاتی، به همراه دسترسی به متخصصان امور قانونی و مشاوران توسعه کسب وکار
  3. دسترسی کامل به امکانات مستقر در سایت اصلی، از قبیل سالن کنفرانس، سالن اجتماعات و کافه تریا
  4. امکان دسترسی به پشتیبانان آزمایشگاه و خانه حیوانات

فرصت های همکاری با استرازنکا از طریق برنامه Open Collaboration

استرازنکا از طریق برنامه جامع Open Collaboration، برنامه های مدون و جامعی برای پذیرش، پشتیبانی و همکاری با تیم های نوآور، در قالب زمینه های ذکر شده در لیست زیر، برای استارتاپ ها فراهم نموده است :

  1. بانک ترکیبات بالینی (Clinical Compound Bank)
  2. جعبه ابزار پیش بالینی (Preclinical Toolbox)
  3. نوآوری هدفمند (Target Innovation)
  4. چالش CoSolve
  5. کتابخانه مرجع اطلاعات (Data Library)
  6. سلول درمانی (Cell Therapy)

پلتفرم Open Collaboration، یک مسیر مشترک برای ادغام توانایی ها و علایق محققان از سراسر جهان با متخصصان استرازنکا، ابزارهای ویژه تحقیقاتی، مولکول های بهینه سازی شده، فناوری  ها و چالش های استرازنکا فراهم می کند. تاکنون بیش از 250 تیم در این برنامه ها شرکت و 19 چالش نیز در قالب برنامه CoSolve انجام شده است. در حال حاضر، 250 هزار ترکیب آماده (بالینی و پیش بالینی) نیز برای انجام تحقیقات بالینی و پیش بالینی در دسترس می باشد. درباره چگونگی همکاری از طریق برنامه های فوق بیشتر بخوانیم :

  1. بانک ترکیبات بالینی

استرازنکا، به تیم هایی که به شرکت در این برنامه علاقه مند هستند، ترکیبات بالینی مشخص و مناسب برای انجام تحقیقات در حوزه های تحقیقاتی استرازنکا (انکولوژی، قلبی-عروقی، متابولیک، تنفسی، التهاب یا بیماری های خودایمنی و نوروساینس) را ارائه می کند. این ترکیبات، شواهدی از امکان کاربرد در برخی اهداف درمانی را در انسان نشان داده اند و این امر، فرصتی برای کشف مکانیسم بیماری ها و روش های درمانی جدید برای بیماران را فراهم می آورد.

  1. جعبه ابزار پیش بالینی

در این برنامه، ترکیباتی با ویژگی های دارویی بهینه سازی شده برای تحقیقات، به تیم ها ارائه می شود. انواع مطالعات پیش بالینی لحاظ شده در این برنامه شامل:

  1. مطالعات in-vitro : برای افزایش درک ما از مکانیسم بیماری ها با استفاده از سلول ها یا بافت های انسانی و حیوانی
  2. مطالعات in-vivo : شامل مطالعات حیوانی که بتوان از طریق آن ها نتایج کاربردی برای تحقیقات بالینی و درمان بیماری های انسانی به دست آورد.
  • مطالعاتی که در آن ها از تلفیق مکانیسم ها و ترکیبات دارویی، برای پرده برداشتن از سینرژی یا هم افزایی میان مسیرهایی که منتهی به شناخت بیشتر بیماری ها و روش های درمانی می شود، استفاده می گردد.

به تیم هایی که در این برنامه شرکت می کنند، در نهایت اجازه انتشار مقالات و مجوز دسترسی به مطالعات فالوآپ و همچنین دریافت گرنت داده خواهد شد.

 

 

  1. نوآوری هدفمند

استرازنکا به پروپوزال هایی که به طور خاص روی اهداف دارویی استرازنکا متمرکز باشند (زمینه های تحقیقاتی که در بالا ذکر شدند)، خدمات زیر را ارائه می نماید:

  1. در اختیار گذاشتن 250 هزار نوع ماده دارویی موجود در بایگانی اختصاصی استرازنکا
  2. دسترسی به امکانات غربالگری قدرتمند استرازنکا
  • امکان غربالگری برای کشف و اعتبارسنجی اهداف دارویی جدید و مکانیسم های تعدیل کننده شناخته شده
  1. امکان بسط همکاری برای پیشرفت اهداف دارویی تیم ها در چهارچوب زمینه های تحقیقاتی استرازنکا

 

  1. چالش CoSolve

CoSolve یک چالش جهانی و مجازی در قالب برنامه Open Innovation است که استرازنکا از طریق آن، به دنبال یافتن همکاران تجاری جدید بوده تا بتواند ایده های نوآورانه و راه حل هایی که پتانسیل ایجاد موج بعدی درمان های نوظهور با قابلیت تغییر در زندگی بیماران را دارند، شتاب بخشد. در استرازنکا باور بر این است که هرچند علمی که در اختیار افراد است، نوآورانه باشد و هرچقدر روش های درمانی موثر و مفید باشند، باز هم نمی توان به تنهایی به همه آنچه که مد نظر است، دست پیدا نمود.

CoSolve یک چالش شش ماهه است که هر سال دوبار برگزار می شود و سدهای قدیمی موجود برای ایجاد همکاری بین افراد را می شکند تا به کشف ایده هایی که پتانسیل عملی شدن دارند، کمک کند. هدف این چالش یافتن افراد نوآور، به خصوص استارتاپ ها و شرکت های بیوتکی است که در مرحله اولیه (early stage) هستند و دارای آزادی عمل و انعطاف پذیری کافی می باشند تا بتوانند با حمایت استرازنکا ایده های خود را تبدیل به پروژه های حقیقی در دنیای صنعت کنند. چالش های جدید هر شش ماه یک بار اعلام خواهند شد.

 

  1. کتابخانه مرجع اطلاعات یا Data Library :

استرازنکا به تیم ها اجازه دسترسی به مجموعه دیتاهای پیش بالینی که از تحقیقات پیشین روی ترکیبات در حال توسعه، به دست آمده را فراهم می کند تا تیم ها بتوانند از دل آن ها اهداف تحقیقاتی جدیدی را استخراج کنند.

مجموعه دیتاهایی که در قالب این برنامه برای تیم ها قابل دسترس خواهد بود عبارت اند از:

  1. داده های ایمنی دارویی پیش بالینی: حاوی داده های in vivo در مدل های استاندارد، برای ایجاد یک بینش در مورد ترکیبات و کشف روابط میان داده ها، به منظور درک بهتر ویژگی های ایمنی ترکیبات پیش بالینی و کاربرد آن ها در انسان
  2. داده های مربوط به داروهای انکولوژی: شامل 11 هزار دیتای جمع آوری شده از بیش از 100 داروی انکولوژی، که به صورت ترکیبی و با هدف بررسی و پیش بینی هم افزایی داروها با یکدیگر، تست شده اند.

هابِ  BioVentureاسترازنکا

استرازنکا در سال 2014، BioVenture Hub را به عنوان یک اکوسیستم گسترده، در قلب شرکت استرازنکای گوتنبرگ تاسیس نمود. این هاب نوآوری، امکان ادغام شرکت های علوم زیستی و گروه های دانشگاهی و همکاری آنان با یکدیگر را فراهم نموده است. زمینه های فعالیت هابِ BioVenture به طور خلاصه به صورت 4D معرفی شده است:

 

  1. Drugs (دارو)
  2. Devices (دستگاه ها و تجهیزات)
  3. Diagnostics (تشخیص)
  4. Digital Health (سلامت دیجیتال)

تیم های مستقر در این هاب می توانند به فضای اداری، آزمایشگاهی، دانشمندان و متخصصان استرازنکا و سایر امکانات موجود دسترسی داشته باشند و با گسترش ایده های خود، فرصت ادامه همکاری با استرازنکا را برای خود فراهم نمایند. هم اکنون، BioVenture Hub دارای 78 کارآزمایی بالینی در دست پژوهش بوده و توانسته است تاکنون 270 میلیون کرون سرمایه جمع آوری کند.

تهیه شده در گروه ترویج و و برندینگ شتابدهنده توانا

منابع:

https://openinnovation.astrazeneca.com/

https://openinnovation.astrazeneca.com/clinical-compound-bank.html

https://openinnovation.astrazeneca.com/preclinical-toolbox.html

https://openinnovation.astrazeneca.com/preclinical-toolbox/new-drug-modalities.html

https://openinnovation.astrazeneca.com/target-innovation.html

https://openinnovation.astrazeneca.com/cosolve.html

https://openinnovation.astrazeneca.com/data-library.html

https://golden.com/wiki/AstraZeneca-PY54V

https://www.azbioventurehub.com/whats-in-it-for-you.html

https://www.azbioventurehub.com/our-collaborators.html

https://www.azbioventurehub.com/about.html

5 1 رای
امتیاز محتوا

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست