معرفی شتابدهنده ها بخش سوم: شتابدهنده MERCK

شتابدهنده MERCK

مِرک یکی از پیشروترین شرکت ها در زمینه سلامت و درمان، علوم زیستی و مواد اولیه شیمیایی می باشد. این شرکت همچنین قدیمی ترین شرکت دارویی و شیمیایی است که از زمان تاسیس در سال 1668 تاکنون، همواره بر روی نوآوری متمرکز بوده است. شتابدهنده مرک در سال 2015 با هدف همکاری با استارتاپ ها تاسیس شد. دوره شتابدهی مرک سه ماهه بوده اما پس از گذشت این دوره سه ماهه، همکاری شتابدهنده مرک با تیم ها پایان نمی یابد، بلکه مرک به دنبال نقاط اتصالی خواهد بود تا بتواند رابطه نزدیک و پایاپای خود را با استارتاپ ها حفظ کند. این فرم همکاری می تواند به صورت تبدیل شدن مرک به یکی از مشتری های استارتاپ ها باشد.

مراکز نوآوری مرک

اکوسیستم نوآوری مرک، شامل مرکز اصلی نوآوری مرک در آلمان (شکل 1)، انکوباتور مستقر در Yavne، شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر مرک در هلند، هاب نوآوری چین و هاب نوآوری مستقر در سیلیکون ولی می باشد. شتابدهنده مرک در سه زمینه سلامت و درمان، علوم زیستی و تجهیزات الکترونیک، به صورت فعال در حال تحقیق و توسعه می باشد.

شکل 1. مرکز اصلی نوآوری مرک در آلمان

استارتاپ ها از سراسر جهان می توانند برای برنامه سه ماهه شتابدهی مرک اقدام کنند. این برنامه که به صورت سالانه در مرکز نوآوری مرک، مستقر در شهر دارمشتات آلمان (Darmstadt) برگزار می شود، هدف مشخصی دارد: ارائه فرصت همکاری استارتاپ ها با شرکت مرک.

تیم های پذیرفته شده برای شتابدهی، از حمایت مالی تا سقف 50 هزار یورو، به همراه فضای کاری رایگان، امکان دریافت مشاوره از متخصصان مرک و همچنین هدایت تیم ها با راهنمایی مجموعه 50 هزار نفری از متخصصان و کارمندان مرک بهره مند می شوند. همچنین مرک در سال 2021، برای اولین بار به استارتاپ های منتخب شانس گسترش محل اقامت خود را در هاب نوآوری مرک در شانگهای چین، اعطا می کند.

تاکنون بیش از 40 استارتاپ مختلف توانسته اند در برنامه شتابدهی مرک شرکت کنند و ایده های خود را گسترش دهند. زمینه های فعالیت این استارتاپ ها، از تکنولوژی تشخیص مالاریا بدون دریافت نمونه خون، تا پهبادهایی که امکان دسترسی راحت تر به امکانات پزشکی را فراهم می کنند متنوع است.

برخی استارتاپ ها که با موفقیت از برنامه شتابدهی مرک خارج شده اند عبارت اند از:

  • microX Labs : ابزار الکترونیکی برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند و بیماران به کمک آن می توانند تعداد سلول های خونی خود را تحت نظر داشته باشند.
  • Ourotech : اندازه گیری میزان مقاومت دارویی نمونه تومور بیمار در خارج از بدن، برای تخمین بهترین روش درمان سرطان.
  • Hafnium Labs : نرم افزاری برای شبیه سازی و پیش بینی دقیق نتایج آزمایشات شیمیایی، به منظور تسریع کشف داروهای جدید، مواد و فرآیند ها در شرکت هایی که در حوزه های دارویی، شیمیایی و بیوتک فعالیت می کنند.
  • Aptacam : پلتفرم دیجیتالی که مسیر توسعه تشخیص های بالینی و کشف داروها را تسهیل می کند.
  • MedRx App : اپلیکیشنی برای ارتباط آسان تر بیمار و داروساز
  • Apoly : داروخانه دیجیتال، ارائه پیشنهادات دارویی و دریافت دارو درب منزل از طریق اپلیکیشن

فرصت های نوآوری در شتابدهنده مرک

  1. گرنت های تحقیقاتی مرک

مرک در سال 2021، تصمیم بر ارائه مجموعه ای از گرنت های تحقیقاتی برای تحقیقات نوآورانه در زمینه های چالش برانگیزی که از نظر جهانی دارای اهمیت هستند گرفت. مبلغ این گرنت ها، مجموعا برابر با 40 هزار تا 450 هزار یورو بوده و به طور سالانه به زمینه های تحقیقاتی زیر تعلق می گیرد:

  • اکتشاف دارو : سه گرنت به مبلغ 350 هزار یورو، به صورت سالانه و به مدت سه سال، با قابلیت تمدید
  • سنسورها و تست های Real time : مبلغ گرنت به مبلغ 100 هزار تا 500 هزار یورو به صورت سالانه به مدت دو سال، با قابلیت تمدید
  • استفاده از نانو ذره ها برای دارورسانی ترکیبات نوکلئیک اسیدی: گرنتی معادل مبلغ 100 تا 300 هزار یورو به صورت سالانه، تا مدت دو سال و با قابلیت تمدید
  • نوآوری دیجیتال : سه گرنت شامل 40 هزار تا 100 هزار یورو برای یک سال و با قابلیت تمدید
  • بایوالکترونیک : یک گرنت به مبلغ 150 هزار یورو به صورت سالانه، تا مدت دو سال
  • سایر زمینه ها مانند بازیافت مدیوم کشت برای تهیه گوشت پاک (گوشت تولید شده در محیط کشت) و ارگانوئید ها (نمونه مینیاتوری از یک اندام واقعی) که میزان گرنت، بر اساس مورد تحقیقاتی مشخص می گردد.

این گرنت ها برای تمام دانشمندان وابسته به دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و شرکت ها قابل دسترسی بوده و افراد می توانند برای بیش از یک مورد از این گرنت ها اقدام کنند و در صورت پذیرفته شدن، تیم ها به کمک مدیران و دانشمندان مرک، پروپوزال تحقیقاتی کامل خود را تهیه و ارائه می نمایند.

  1. جایزه Future Insight

شرکت مرک به مناسبت تولد 350 سالگی خود، جایزه Future Insight را برای ارائه راه حل های نوآورانه، به منظور حل بزرگترین مشکلات بشری تدارک دیده است. مرک بر آن است تا جایزه ای تا سقف 1 میلیون یورو به صورت سالانه و قابل تمدید تا 35 سال آینده را به آن دسته از افرادی که فعالیت آن ها تاثیر شگرفی در زمینه علوم و تکنولوژی داشته، اعطا نماید.

این جایزه از سال 2019 به بعد و به شکل سالانه، به منظور ارج نهادن به دستاوردهای برجسته بشر در زمینه علوم و فناوری و در زمینه های زیر اعطا می شود:

  • سال 2019: سلامت (محافظت در برابر پندمیک یا همه گیری ویروس کرونا)
  • سال 2020: سلامت (مقاومت دارویی چندگانه)
  • سال 2021: تغذیه (تامین غذا)
  • سال 2022: انرژی (تبدیل گاز CO2)

برنده این جایزه به صورت عمومی معرفی خواهد شد و ایده تحقیقاتی خود را در کنفرانسFuture Insight ارائه خواهد نمود.

  1. کاپ نوآوری (Innovation Cup)

افراد شرکت کننده در این برنامه می توانند با سایر دانشجوهای شرکت کننده و نخبه در سراسر جهان ارتباط برقرار کرده تا در قالب یک تیم، به سوی توسعه ایده های نوآورانه گام بردارند و با حمایت افراد حرفه ای، یک کسب و کار را ایجاد کنند. شتابدهنده مرک برای تیم برنده جایزه ای به مبلغ 20 هزار یورو، و برای تیم دوم نیز جایزه ای به مبلغ 5 هزار یورو درنظر گرفته است. تیم های منتخب شانس دریافت پیشنهاد استخدام دائمی در شرکت مرک را نیز خواهند داشت.

  1. گرنت سرعتی زیست-دارو یا Biopharma Speed Grant

شرکت مرک با هدف از بین بردن موانع مالی در راه تحقیق های پیش بالینی، از محققانی که در مرحله پیش بالینی و در زمینه های انکولوژی، ایمنی-انکولوژی، بیماری های خودایمنی و اکتشاف دارو، برای شرکت در برنامه حمایت مالی سریع یا Fast funding programme دعوت می کند. اگر ایده هرکدام از شرکت کنندگان مورد تایید قرار بگیرد، گرنتی تا سقف 30 هزار یورو به ازای هر پروژه در اختیار تیم ها قرار خواهد گرفت.

  1. مدرسه تابستانه مرک

مدرسه نوآوری تابستانه مرک، یک برنامه سه ماهه (کارآموزی) است که در طی آن به شرکت کنندگان، آموزش هایی در مورد کارآفرینی، نوآوری در محیط شراکتی و رشد یک ایده خام و تبدیل آن به یک مفهوم نوآورانه و اجرایی ارائه می شود. این برنامه پذیرای دانشجوهای مقطع دکترا و ارشد بوده تا بتوانند همه چیز را در مورد نوآوری از متخصصان مرک آموخته و آموزه های خود را در قالب ایده های نوآورانه به حقیقت تبدیل کنند.

این برنامه، از طریق آموزش فشرده و درگیر کردن مستقیم افراد با فضای نوآوری، آن ها را هدایت نموده و در نهایت، هدف آن ایجاد پروژه های نوآور و تازه ای است که می توانند به کسب و کار تازه ای برای شرکت مرک تبدیل گردند.

از سویی دیگر، شتابدهنده مرک معتقد به ارج نهادن به ایده های خلاقانه ای است از درون خود شتابدهنده سرچشمه می گیرند. به همین منظور، مِرک چهار مسیر مختلف را برای حمایت و رشد ایده های درون سازمانی پیش بینی نموده است :

  1. Think Tank : پس از ورود استارتاپ ها به شتابدهنده، تیم Think Tank شتابدهنده، در طی حضور سه ماهه تیم ها در مِرک، شروع به آنالیز تکنولوژی و مسیرهای آینده احتمالی مربوط به استارتاپ ها می کنند و به این ترتیب ایده های نو را شکل می دهند.
  2. Innospire : برنامه اینوسپایر، کارمندان مِرک را برای ارائه و توسعه ایده های خود برای ساخت محصولات جدید و ایجاد موقعیت های کسب و کار تشویق می کند.
  3. Open Campaign : اُپن کمپین، یک مسیر ایده سازی پویا و انعطاف پذیر است که ایده های داخلی مِرک را در دوره زمانی کوتاه، به سمت پروژه- های نوآوری، هدایت و شتابدهی می کند.
  4. آکادمی نوآوری : در آکادمی نوآوری، آموزش های موردنیاز برای ارائه دهندگان ایده های خلاق، نوآوران، تیم های درون سازمانی و اعضای Think tank و استارتاپ ها ارائه می شود.

تهیه شده در گروه ترویج و توانمندسازی شتابدهنده تخصصی توانا

منابع:

http://siliconvikings.com/merck-accelerator

https://www.merckgroup.com/en/research/innovation-center/accelerator/startups.html#

https://www.merckgroup.com/en/research/innovation-center/innovation-summer-school.html

https://www.merckgroup.com/en/research/open-innovation/futureinsightprize_streaming.html

https://www.merckgroup.com/en/research/open-innovation/innovation-cup.html

5 1 رای
امتیاز محتوا

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست