معرفی شتابدهنده ها-بخش دوم: شتابدهنده Bayer

 شتابدهنده Bayer

بایر به عنوان یک شرکت متخصص و فعال در حوزه علوم زیستی، با سه بخش مجزا شامل بخش دارویی، سلامت مصرف کننده و علوم زراعی با بیش از 150 سال پیشینه می باشد. طبق آخرین گزارش متتشر شده از سوی بایر در سال 2020، این شرکت از 385 شرکت مستقر در 83 کشور جهان تشکیل شده است. تا تاریخ 31 دسامبر سال 2020، 99538 کارمند در شرکت بایر فعالیت داشتند. در شکل زیر آمار کارکنان شرکت بایر را به تفکیک جنسیت و قاره ها می توانید مشاهده نمایید (شکل 1).

 

شکل 1. چارت کارمندان شرکت بایر به تفکیک قاره و جنسیت

 

بخش دارویی بایر، در زمینه تولید داروهای کاربردی در حوزه های کاردیولوژی و سلامت زنان و در بخش تخصصی تر، روی داروهای تخصصی در زمینه انکولوژی، هماتولوژی و چشم پزشکی متمرکز است. بخش سلامت مصرف کننده معمولا داروهای بدون نیاز به تجویز در زمینه های سلامت پوست، مکمل های تغذیه ای، مسکن ها، سلامت گوارش، سرماخوردگی، آلرژی، سینوس و آنفلوآنزا را به بازار عرضه می کند.

پرفروش ترین محصولات دارویی نیازمند به تجویز پزشک عبارت اند از:

Xarelto™, Eylea™, Adempas™, Xofigo™, Stivarga™, Mirena™-Produktfamilie, Kogenate™ / Kovaltry™ / Jivi™, Nexavar™, YAZ™ / Yasmin™ / Yasminelle™, Glucobay™, Adalat™, Aspirin™ Cardio, Betaferon™ / Betaseron™, Gadavist™ / Gadovist™ and Stellant™

و در دسته داروهای بدون نیاز به نسخه نیز، محصولات نام آشنای زیر از تولیدات دارویی این شرکت قدیمی می باشند :

Claritin™, Aspirin™, Bepanthen™ / Bepanthol™ Aleve™, Canesten™, Alka-Seltzer™-Produktfamilie, Elevit™, One A Day™ and MiraLAX™

 

مروری بر برخی از داروهای شرکت بایر که به تازگی مجوزها و تاییدیه های مربوطه را دریافت نموه اند خواهیم داشت:

  • Adempas (ماده موثره : Riociguat)

این دارو اولین عضو از دسته داروهای بازکننده عروق بوده که با عنوان مدولاتورهای گوانیلیت سیکلازِ قابل حل معرفی شده است. Adempas به شکل تبلت تولید شده و ماده موثره آن هم اکنون به عنوان یک ماده خاص و نو برای درمان اشکال مختلف فشارخون ریوی شناخته می شود.  این دارو در آمریکا و اروپا برای درمان انواع ویژه ای از فشار خون مزمن ریوی ترومبوآمبولیک (Chronic thromboembolic pulmonary hypertension) و پرفشاری شریان ریوی (Pulmonary arterial hypertension) استفاده می شود. Adempas همچنین در فاز 2 بررسی برای درمان بیماران مبتلا به اسکلروزیس سیستمیک نیز قرار دارد (شکل 2).

شکل 2. Adempas

  • Stivarga (ماده موثره : Regorafenib)

Stivarga یک مهارکننده مولتی کیناز خوراکی است که مسیرهای سیگنالینگ متفاوتی که مسئول رشد تومور هستند را مهار می کند. این دارو در ایالات متحده آمریکا، اروپا و ژاپن و برخی کشورهای دیگر برای درمان بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال متاستازکننده و همچنین تومورهای استرومایی دستگاه گوارش تایید شده است. در نوامبر 2016 کاربرد دیگر این دارو به عنوان یک درمان ثانویه در بیماران مبتلا به کارسینومای هپاتوسلولار غیرقابل جداسازی نیز ثبت شد (شکل 3).

شکل 3. Stivarga

مراکز نوآوری بایر

بایر دارای مراکز نوآوری و علمی در سراسر جهان بوده و شرکای تحقیقاتی آن از طریق مراکز علمی مستقر در سان فرانسیسکو، کمبریج، پکن، سنگاپور و اوساکای ژاپن با این شرکت همکاری می کنند.

از سوی دیگر CoLaborator های بایر در برلین و سان فرانسیسکو، تسهیلاتی همچون آزمایشگاه ها و فضای اداری مناسب برای استارتاپ های فعال در حوزه های زیستی را فراهم می آورند. علاوه بر این موارد، بایر مجموعه ای از پروژه های نوآوری ویژه از قبیل Grants4Targets™، Grants4Indications™، PartnerYourAntibodies™ و Grants4Apps™ و برخی دیگر از انواع G4 ها را نیز راه اندازی نموده است که به تفصیل درباره آن ها توضیح خواهیم داد.

در قسمت ذیل امکانات و تسهیلات شتابدهنده بایر برای شتابدهی استارتاپ ها را به صورت دقیق تر بررسی می کنیم :

برنامه همکاری با بایر

شتابدهنده بایر به طور کلی برنامه ها و دوره های شتابدهی متعددی را برای تیم ها و استارتاپ ها فراهم آورده است. نوع عمومی تر آن ها به صورت همکاری (Partnership) با بایر بوده و مشتمل بر دو نوع مجزا است. نوع اول آن دوره Growth Track است که در طی آن استارتاپ های جوان، سرمایه ای به ارزش 100 هزار یورو برای ورود و جذب سریع در بازار، به همراه نظارت متخصصان بایر را دریافت می کنند. نوع دوم همکاری با بایر، دوره Advance Track است و در طول آن، شرکت های فعال در حوزه سلامت دیجیتال، برای انجام معاملات تجاری بزرگ تر آماده می شوند.

CoLaborator های بایر

نوع تخصصی تر امکانات شتابدهی بایر در زمینه دارویی، سلامت و درمان شامل CoLaborator ها می باشد. CoLaborator ها دارای فضای کار اشتراکی و همچنین آزمایشگاه های مجهز برای استارتاپ ها هستند. این فضاهای اختصاصی به عنوان انکوباتور های پویا، فضاهای آزمایشگاهی که به استارتاپ ها امکان ادغام و همکاری با محققان بایر را می دهند، فراهم می کنند (شکل 4).

 

 

شکل 4. نمایی از CoLaborator برلین

CoLaborator ها محیطی مناسب برای سنجش ایده های نوآورانه استارتاپ ها ایجاد کرده و همچنین برای شرکت های جا افتاده تر نیز امکاناتی را فراهم می کنند تا آن ها نیز بتوانند روش های نوآورانه و تکنولوژی های درمانی خود را بهبود بخشند.

شتابدهنده بایر در بخش دارویی، دارای چهار CoLaborator در شهرهای برلین، کوبه، موسکو و سان فرانسیسکو می باشد. این فضاهای تخصصی برای شرکت های نوپایی که در حوزه های مرتبط به شرکت بایر فعالیت می کنند و آن دسته از شرکت هایی که برای رشد دادن کسب  و کار خود، به دنبال موقعیت های تحقیقاتی یا فضایی برای همکاری هستند مناسب می باشد.

اما CoLaborator چه تسهیلاتی برای این شرکت های نوپا فراهم می کند؟

CoLaborator ها، برای شرکت های نوپا سایت های کاری مستقر در نزدیکی تسهیلات و امکانات تحقیقاتی بایر و با امکان دسترسی به موارد زیر را فراهم می کنند :

  • فضای کار و آزمایشگاه های مجهز برای اجاره دادن به تیم ها
  • فضاهای اشتراکی
  • نرخ اجاره رقابتی
  • دسترسی به متخصصان بایر در شعب مختلف
  • تماس بی واسطه با شرکت بایر برای کمک به استارتاپ ها در هر زمینه ای

 

Xcell یک استارتاپ موفق است که همکاری خود را با بایر از CoLaborator سان فرانسیسکو شروع نمود و اولین دستاورد آن ایجاد یک سیستم انکوباتور مانند برای سلول های سرطانی اولیه ای بود که Xcell آن ها را آواتار نامید. این تکنولوژی به شرکت های دارویی این امکان را می دهد که بتوانند آواتار بیماران خود (ورژنی از بیمار واقعی اما در ابعاد سلولی) را ایجاد کرده و بتوانند فرآیند توسعه داروها و بهبود عملکرد آن ها را با نوع منحصر به فرد سرطان در بیمار منطبق سازد.

منبع الهام برای خلق این تکنولوژی، تسریع روند تحقیقات و روش های درمانی، با رشد دادن سلول های انسانی در خارج از بدن برای تست کردن داروهای تازه و مشاهده مستقیم تاثیر آن ها روی سلول ها بوده اما چالشی که در مسیر این استارتاپ وجود داشت این بود که رشد دادن انواع سلول ها در محیط آزمایشگاه، کاری بسیار دشوار است و همین نکته، باعث محدود شدن انواع تحقیقاتی است که در این زمینه می توان انجام داد.

نوآوری تکنولوژی “آواتار”، در مدل سازی ریزمحیط اطراف تومورهاست که رشد تومورهای اولیه سرطانی و جمعیت سلول های ایمنی را تحریک کرده و در نهایت می تواند امکان پیاده سازی تحقیقات دارویی با هدف به دست آوردن نتایج دقیق تر کلینیکی را فراهم کند. این تکنولوژی نوآورانه می تواند نحوه واکنش سلول های سرطانی و سلول های ایمنی را به دارو نشان داده و بنابراین امکان هدف گیری دقیق تر روش های درمانی برای انواع مختلف سرطان را فراهم می آورد.

برنامه های نوآوری G4

دومین برنامه پیشنهادی بایر که در قسمت بالا به صورت مختصر به آن اشاره شد، پروژه های نوآوری G4 هستند. از میان دسته های مختلف این برنامه، G4A برای استارتاپ هایی که به دنبال راه حل های نوآورانه در زمینه توسعه سلامت و درمان هستند مناسب می باشد. استارتاپ هایی که به این برنامه ملحق می شوند، فعالیت های خود را به صورت partnership یا همکاری با شتابدهنده بایر ادامه خواهند داد.

زمینه هایی که برای همکاری استارتاپ ها در برنامه G4A بایر، پیش بینی شده است شامل بیماری های کلیوی و کاردیومتابولیک، انکولوژی، سلامت زنان و مراقبت های دارویی می باشد و استارتاپ های منتخبِ G4A، برای شروع همکاری به برلین فراخوانده خواهند شد و در نهایت برای ادامه همکاری با تیم ها قرارداد بسته می شود.

 

 

خدماتی که در قالب برنامه G4A به استارتاپ ها ارائه می گردد شامل:

  • همکاری تجاری با تیم ها
  • سرمایه گذاری روی استارتاپ ها
  • فضای کاری مناسب
  • منتورشیپ
  • شبکه سازی اختصاصی
  • دسترسی بی واسطه به متخصصان بایر، می باشد.

یکی از استارتاپ های موفق و پذیرفته شده در برنامه شتابدهی G4A، استارتاپ Decipher Biosciences است. Decipher Biosciences دارای مجموعه ای بزرگ از نمونه آزمایشات ژنومی است و هم اکنون، با در اختیار داشتن بیش از 85 هزار پروفایل کامل از رونوشت های DNA، در حال ساخت بانک اطلاعاتی GRID (Global Research Identifier Database) می باشد. این استارتاپ موفق با شرکت های دارویی، برای ایجاد روش های درمانی جدید با استفاده از شناسایی بیومارکرهای مناسب، همکاری می کند.

Grants4Targets Pharmaceuticals

برنامه شتابدهی  Grants4Targets Pharmaceuticals نیز یکی دیگر از مجموعه برنامه های شتابدهی G4 است که به طور تخصصی برای ارائه کمک های مالی، اعتبارسنجی اهداف دارویی و کمک به سنجش فرضیات اولیه استارتاپ ها ایجاد شده است. حوزه های فعالیت در این دوره شتابدهی عبارت است از اعتبار سنجی دارویی و تحقیق در زمینه های انکولوژی، کاردیولوژی (شامل بیماری های کلیه و ریه)، بیماری های زنان و هماتولوژی. جامعه هدف این برنامه نیز دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی، استارتاپ ها و شرکت های بیوتک از سراسر جهان که به تحقیق  توسعه دارویی علاقه مند هستند می باشد.

خدماتی که در قالب برنامه شتابدهی Grants4Targets Pharmaceuticals به تیم های استارتاپی ارائه می شوند شامل موارد زیر می باشد :

  • ارائه انواع گرنت برای تحقیقات دارویی از مبلغ 5 هزار تا 125 هزار یورو، در کنار حفظ حق مالکیت فکری برای استارتاپ ها
  • حضور متخصصان و تکنولوژی لازم برای کمک به سنجش فرضیات آینده استارتاپ ها
  • امکان ارتباط مستقیم با بایر در صورت وجود هرگونه سوال

تهیه و تدوین: سرکار خانم حق پرست

 

 

 

منابع:

https://www.bayer.com/en/strategy/profile-and-organization#footnote_wughets

https://www.bayer.com/en/pharmaceuticals/pharmaceuticals-division

https://www.bayer.com/en/innovation/research-development-drugs

https://en.wikipedia.org/wiki/Radium-223

https://innovate.bayer.com/programs/g4a-partnerships

https://innovate.bayer.com/offerings-grid

https://innovate.bayer.com/programs/grants4targets-pharmaceuticals

https://media.bayer.com/baynews/baynews.nsf/id/Bayer-initiates-new-G4A-Digital-Health-Partnerships-Program

https://innovate.bayer.com/success-story/xcell-creating-patient-avatars-matching-patient-targeted-cancer-therapy

 

5 1 رای
امتیاز محتوا

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست