معرفی شرکت های موفق استارتاپی بخش اول: شرکت Roivant

معرفی شرکت Roivant

روی ونت، یک شرکت فعال در حوزه سلامت و درمان است. این شرکت با رویکرد فناورانه، ضمن تمرکز بر تکوین و توسعه داروها، تعداد زیادی از شرکتهای فعال در زمینه سلامت و بیوتکنولوژی را راه اندازی کرده است.

ویوک راماسوامی، شرکت روی ونت را در سال 2014 تاسیس نمود. هدف راماسوامی این بود که با موازی کردن اهداف و انگیزه ها و همچنین بهبود و رشد سرمایه، داروهای خاصی را به عنوان کاندیداهای اصلی خود معرفی نموده و شرکت های زیرمجموعه خود را با تمرکز بر حوزه های درمانی مختلف ایجاد کند. این استراتژی، منجر به توسعه پلتفرم های درمانی متفاوت و همچنین داروهای تازه ای گشت که در مرحله اول توسعه خود هستند (Early stage). اکنون روی ونت، شرکتِ مادرِ بیش از 12 شرکت تابعه خود محسوب شده، که بیشتر آن ها شرکت های عمومی بوده که تمرکز آنها یافتن روش های درمانی برای بیماری های خودایمنی و انواع بیماری های پوستی می باشد.

روی ونت همچنین با سرمایه گذاری در Datavant، (که موسسات مختلف را در انتشار امن اطلاعاتشان یاری می دهد) در توسعه بخشیدن به تکنولوژی های مربوط به سلامت و درمان نیز نقش دارد. یکی دیگر از شرکت های وابسته به روی ونت، Lokavant است که اطلاعات کارآزمایی های بالینی را با هم ادغام می کند تا خطرهایی که در مسیر توسعه داروهای جدید وجود دارد را به حداقل برساند. تا سال 2019 روی ونت در شرکت های تابعه خود، بیش از 40 داروی کاربردی در 14 حوزه درمانی مختلف را در دست تحقیق داشته است. ارزش این شرکت در سال 2017، بیش از 7 میلیارد دلار تخمین زده شده است و در سال 2019، روی ونت در طی یک معامله به ارزش 3 میلیارد دلار مالکیت 5 شرکت خود به نام های Myovant Sciences، Urovant Sciences، Enzyvant Therapeutics، Altavant Sciences و Spirovant Sciences را به شرکت Sumitomo Dainippon Pharma منتقل نمود.

در آوریل 2020، روی ونت فاز اول مطالعات بالینی خود را به منظور بررسی تاثیر داروی gimsilumab (یک آنتی بادی مونوکلونال) بر پیشگیری و درمان سندروم دیسترس حاد تنفسی در بیماران مبتلا به COVID-19، شروع نمود. علاوه بر آن، شرکت Datavant نیز اعلام نمود که به منظور کمک به سلامت عمومی و از بین بردن پندمیک، در حال ایجاد یک بانک اطلاعاتی تحقیقاتی رایگان برای بیماری COVID-19 می باشد.

همان طور که در ابتدا ذکر شد، روی ونت شامل شرکت های تابعه زیادی می باشد؛ با هم مروری روی این شرکت ها و حوزه فعالیت آن ها خواهیم داشت:

  • Alyvant : فعال در زمینه استفاده از فناوری های نو برای بهبود روند تجاری سازی داروها
  • Aruvant Sciences : این شرکت با همکاری بیمارستان Cincinnati Children و به منظور توسعه ژن درمانی برای درمان بیماری های خونی تاسیس گردید.
  • Axovant : شرکتی متمرکز بر ژن درمانی برای توسعه روش های درمانی در بیماری های نورودژنراتیو
  • Cytovant : متمرکز بر توسعه سلول درمانی در آسیا.
  • Dermavant: این شرکت بر روی درمان های کاربردی در بیماری های پوستی متمرکز است و کاندیدای اصلی این شرکت به نام  Tapinarof برای درمان پسوریازیس و درماتیت آتوپیک کاربرد دارد.
  • Genevant : متمرکز بر درمان های مبتنی بر RNA
  • Immunovant : این شرکت در سال 2018 برای توسعه روش های درمانی در بیماری های خودایمنی تاسیس شد. کاندیدای اصلی این شرکت IMVT-1401 می باشد. این دارو در حال حاضر برای درمان میاستنی گراویس، بیماری گریوز و کم خونی همولیتیک خودایمنی در دست تحقیق و توسعه است.
  • Lokavant : این شرکت در حوزه بهبود نظارت بر کارآزمایی های بالینی فعالیت می کند.
  • Metavant : بر روی بیماری های قلبی-متابولیک متمرکز بوده و صاحب امتیاز داروی LGD-6972 (شکل 1) (یک آنتاگونیست گیرنده گلوکاگون) و imeglimin می باشد.(شکل 1) (یک آنتاگونیست گیرنده گلوکاگون)
  • Respivant : این شرکت با هدف ایجاد روش های درمانی برای بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی تاسیس شده است و هم اکنون داروی RVT-1602 را برای درمان سرفه های ناشی از IPF (Idiopathic pulmonary fibrosis) در دست توسعه و تکوین دارد.
  • Sinovant : سینوونت در سال 2018 برای توسعه روش های درمانی برای استفاده در کشور چین تاسیس شد.
  • شرکت های زیر قبلا جزو شرکت های زیرمجموعه Roviant بودند و در جریان یک معامله در سال 2019 به شرکت Sumitomo Dainippon Pharma واگذار شدند:
  • Altavant : در حال توسعه روش درمانی برای بیماری پرفشاری شریان ریوی می باشد.
  • Enzyvant Therapeutics : بر توسعه روش های درمانی برای بیماری های نادر متمرکز است.
  • Myovant : این شرکت با همکاری شرکت Takeda و برای توسعه روش های درمانی برای سلامت زنان و همچنین سرطان پروستات تاسیس شده است.
  • Spirovant : این شرکت با تمرکز بر ژن درمانی برای درمان بیماری سیستیک فیبروزیس فعالیت می کند.
  • Urovant : در حال توسعه داروی منتخب خود به نام Vibegron که از سوی شرکت Merck دارای مجوز است، می باشد.
  1. Tapinarof (شکل 2)

شکل 2. فرمول شیمیایی Tapinarof ( 3,5-dihydroxy-4-isopropyl-trans-stilbene)

Tapinarof 1% یک کرم موضعی مدوله کننده (تعدیل کننده) رسپتورِ هیدروکربن آریل (TAMA) است که برای درمان پسوریازیس و درماتیت آتوپیک تولید شده است. در آگوست 2020، درماونت نتایج مثبت دو تحقیقی که برای سنجش میزان تاثیر و امنیت استفاده از کرم Tapinarof 1% در بیماران بزرگسال مبتلا به پسوریازیس انجام شده بود را، با حداقل 2 درجه بهبود در هفته دوازدهم پس از شروع مصرف در گروه های آزمایش (n=510 و n=515) در مقایسه با گروه کنترل اعلام نمود (P<0.0001).

2. Lefamulin

شرکت Sinovant در حال توسعه Lefamulin (شکل 3) برای درمان پنومونی یا ذات الریه که یکی از بزرگترین عوامل مرگ و میر در چین است می باشد. Lefamulin به لطف مکانیسم عملِ ویژه خود، دارای کمترین احتمال برای ایجاد مقاومت متقاطع (cross-resistance) با سایر مواد آنتی باکتریالی که معمولا برای درمان ذات الریه استفاده می شوند، است. علاوه بر این، به علت تمایل پایین Lefamulin برای ایجاد مقاومت باکتریایی، این دارو پتانسیل استفاده به عنوان یک روش درمانیِ مونوتراپی (به صورت تک دارو) برای درمان پنومونی را داراست. این دارو، هم اکنون دو مطالعه فاز 3 بالینی در بیماران دارای پنومونی سطح متوسط و پیشرفته را پشت سر گذاشته است.

شکل 3. (Xenleta) Lefamulin

3.Derazantinib

دارویی دیگر از شرکت سینوونت است که مهارکننده خانواده گیرنده فاکتور رشد فیبروبلاستی (FGFR) بوده و کاربرد آن در درمان کلانژیوکارسینومای داخل کبدی می باشد. کلانژیوکارسینومای داخل کبدی، یک نوع از سرطان مجرای صفراوی است که در چین و بخش هایی از آسیا به میزان زیادی رخ می دهد و هیچ نوع درمان قطعی و تایید شده ای ندارد. در مطالعه فازِ یک دوم در بیماران مبتلا به این بیماری که میزبان ترکیبات ژنی FGFR2 بودند، نتیجه درمان با Derazantinib، ایجاد بهبود 3 برابری نسبت به شیمی درمانی بود.

تهیه و تدوین: سرکار خانم حق پرست

5 2 آرا
امتیاز محتوا
, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست