معرفی پارکهای نوآوری و شتابدهنده ها– بخش دوم شتابدهنده BASELAUNCH

بنا نهادن نسل بعدی شرکت های بیوتکنولوژی

شهر بازل یک اکوسیستم علوم زیستی است که در مقیاس جهانی دارای بالاترین تراکم شرکت های دارویی می باشد. بیس لانچ (بازِلانچ) یک شتابدهنده تازه تاسیس در شهر بازل سوئیس است که در زمینه شتابدهی استارتاپ های سلامت و درمان، بیوتکنولوژی، تکنولوژی های پزشکی و علوم زیستی فعالیت می کند. منطقه بازل در زمینه فعالیت های نوآورانه در علوم زیستی شهرت جهانی دارد. شتابدهنده بیس لانچ، هم اکنون استارتاپ های زیادی را تحت حمایت خود قرار داده و بیش از پیش، راه را برای توسعه های بیشتر در این زمینه باز نموده است. آزمایشگاه های بیس لانچ در پارک نوآوری بازل صرفا روی موضوعات درمانی متمرکز بوده اما استارتاپ های نوآورانه در امور تشخیصی و تکنولوژی پزشکی (Med-Tech) نیز می توانند در شتابدهنده بیس لانچ شرکت کنند. در حال حاضر تمرکز بیس لانچ از نظر جغرافیایی، روی سوئیس و سایر نواحی اروپا است. در بیس لانچ، پلتفرم های درمانی و شرکت های فعال در حوزه درمانی شتابدهی می شوند. بیس لانچ در فاز اجرایی اول خود (2017-2019) توسط شرکت های Novartis، J&J، Pfizer، Roche و Roivant حمایت شد و در پی موفقیت این شتابدهنده، در سال 2020 فاز دوم آن با توان سرمایه گذاری و حمایت 500 هزار دلاری از هر استارتاپ، شروع به کار نموده است. بیس لانچ به همراه شرکایش، دسترسی به دانش صنعت و تجربه را برای توسعه و تقویت راه حل های نوآورانه در حوزه بالین و سلامت فراهم نموده و بدین ترتیب می تواند توصیه های همخوان با بازار و ویژه برای هر استارتاپ متفاوت را به آن ها ارائه کند.

بیس لانچ توسط شرکت نوآوری منطقه بازل، که آژانس نوآوری و افزایش سرمایه گذاری در منطقه Basel است مدیریت می شود اما در حال حاضر تحت برندی متفاوت در حال فعالیت است؛ علت این امر تفاوت در نوع سرمایه گذاری و چهارچوب تصمیم گیری به موازات حضور متمرکز در بازار و گروه های هدف خاص آن است که به نظر می آید این ویژگی ها، با چهارچوب فعالیت در شرکت نوآوری منطقه بازل متفاوت باشد. بیس لانچ از هیچگونه سرمایه دولتی برای سرمایه گذاری روی استارتاپ ها استفاده نمی کند و بودجه های حمایتی استارتاپ ها، مستقیما توسط شرکای تجاری آن دریافت می شود.

در سال 2019 مجله Sifted شتاب دهنده های پیشرو در حوزه سلامت و درمان در اروپا را بر اساس ارائه خدمات حمایتی و ارائه فرصت های بیشتر برای توسعه و تکوین تیم های استارتاپی و یافتن سرمایه، تحت آنالیز قرار داد. در میان 11 شتاب دهنده فعال در اروپا، تنها شتاب دهنده ذکر شده در سوئیس، شتاب دهنده بیس لانچ بود. این شتابدهنده تیم ها را در زمینه توسعه کسب و کار و خدمات قانونی و همچنین آزمایشگاه های کاملا مجهز یاری می کند. در بیس لانچ، باور بر این است که هر پروژه، ویژه بوده و اجباری برای حضور همه تیم ها در مرکز اصلی وجود ندارد. تیم ها در صورت نیاز می توانند به آفیس ها و آزمایشگاه ها دسترسی داشته باشند و همچنین برای استفاده از سایر امکانات موجود در اکوسیستم منطقه بازل نیز همراهی می شوند.

خلاصه ای از خدماتی که تیم های استارتاپی در بیس لانچ دریافت می کنند شامل موارد زیر می باشد:

  • حمایت مالی
  • امکان ارتباط با شرکای شتاب دهنده، سرمایه گذاران و اکوسیستم دارویی جهان
  • امکان دسترسی به آزمایشگاه ها و زیرساخت های موردنیاز
  • تشکیل تیم و ثبت شرکت استارتاپ ها
  • معرفی استارتاپ ها در سطح جهانی به منظور جذب سرمایه از صندوق های سرمایه گذاری و همچنین کمک به تیم ها برای مذاکره با این صندوق ها
  • ارائه پشتیبانی برای مجوز مالکیت معنوی (Intellectual Property) و ادغام شرکت

بیس لانچ از ابتدای سال 2018 تا سال 2019 توانسته 9 شرکت و در سال 2020 توانسته 4 شرکت را شتاب دهی نموده و از میان آنها 6 شرکت توانسته اند بیش از 200 میلیون دلار سرمایه گذاری سری A را دریافت کنند. علاوه بر این، بیس لانچ در توسعه 6 شرکت فعال دیگر در منطقه بازل نیز همکاری داشته است؛ این شرکت ها عبارت اند از: Avicenna Oncology، Captor Therapeutics، Alibion، ABBA therapeutics، FoRx Therapeutics و Sunregen.

برنامه شتابدهی بیس لانچ شامل دو فاز اصلی است، فاز اول حدودا 3 ماه و فاز دوم بین 12 تا 15 ماه طول می کشد. در فاز اول، استارتاپ ها از حمایت متخصصان صنعت، فضای اداری و آزمایشگاهی رایگان و همچنین امکان دسترسی به شرکای حوزه سلامت و درمان برخوردار خواهند شد. پس از سه ماه، تیم ها برای ارائه ایده های خود به کمیته دعوت می شوند. این کمیته مشخص می کند که کدام تیم استارتاپی به فاز دوم که برای یک سال ادامه خواهد داشت وارد می شوند. اعضای کمیته، نمایندگان انتخابی از شرکای تجاری بیس لانچ هستند.

در فاز اول شتابدهی بیس لانچ چه اتفاقی می افتد؟

  1. پروژه های منتخب وارد بیس لانچ می شوند.
  2. تا سقف 10 هزار دلار به تیم ها خدمات داده می شود.
  3. نقاط ضعف و قوت تیم ها تعیین می شود.

در فاز دوم شتابدهی (نیازمند مجوز آی پی و ادغام شرکت) بیس لانچ چه اتفاقی می افتد؟

  1. تشکیل شرکت
  2. ارائه گرنت تا سقف 500 هزار دلار
  3. کمک به سرمایه گذاری بیشتر

این شتاب دهنده در سال 2020، 15 استارتاپ را وارد فاز اول خود (پیش شتابدهی) نمود و در انتهای فاز اول تنها 4 تیم به مرحله دوم فاز شتابدهی راه یافتند. بررسی کوتاهی روی سه مورد از این استارتاپ ها خواهیم داشت:

  • PharmaBiome: استارتاپی است که بر روی ایجاد نسل جدیدی از درمان ها بر پایه میکروبیوم برای درمان بیماری های گوارشی با استفاده از تکنیک mixed-culture فعالیت می کند.
  • TOLREMO: این استارتاپ در حال توسعه ریزمولکول هایی است که مانع از ایجاد مقاومت دارویی در شیمی درمانی شده و به این طریق اثربخشی داروها افزایش یافته و نهایتا بیمار از عمر طولانی تری برخوردار خواهد شد. در این روش درمانی به طور خاص، سلول های سرطانی که عامل ایجاد مقاومت دارویی هستند نابود می شوند. این استارت آپ در نظر دارد تا از این مولکول ها در کنار روش های تشخیصی استفاده نماید تا از این موضوع که بیمار مورد نظر، در حال درمان با بهترین نوع دارو و در مناسب ترین زمان است اطمینان حاصل آید.
  • Synoesis: استارتاپی است که به دنبال یافتن بهترین راه برای درمان بیماری پارکینسون می باشد. فعالیت این شرکت در حالت محرمانه (stealth mode) است و در سال پیش رو اطلاعات بیشتری از فعالیت های این استارتاپ در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

در طی 12 ماه آینده هر کدام از این تیم ها مبلغی تا 250 هزار فرانک سوئیس دریافت نموده تا بتوانند کسب و کار خود را به مرحله بعدی هدایت کنند.

در ادامه به معرفی چند استارتاپ موفق دیگر که از این شتاب دهنده خارج شده اند می پردازیم:

 Alentis : آلنتیس در پی ایجاد و توسعه روشی درمانی برای بیماری فیبروتیک و سرطان های مرتبط به آن است. در راس اهداف این استارتاپ، فعالیت ها برای کشف عملکرد ناشناخته ژن Claudin-1 (محصول پروتئینی این ژن “CLDN1” می باشد) و نقش مسیر سیگالینگ آن در بیولوژی بیماری ها در جریان است. در اینجا بیماری های فیبروتیک به بیماری های مزمن کبدی و کلیوی و همچنین سرطان های کبدی-صفراوی اطلاق می شود. علاوه بر این، آلنتیس یک پلتفرم سلولی ابداع کرده است که مدارهای سلولی را در بیماری های کبدی پیشرفته مدل سازی می کند. آلنتیس با استفاده از این پلتفرم پیشرفته، بر اساس خروجی های کلینیکی به همراه اطلاعات حاصل از RNASeq-Single از سلول منفرد متعلق به بافت کبد بیمار، در تلاش است تا راه درمانی جدیدی برای درمان فیبروز کبدی بیاید. آلنتیس تاکنون موفق به جمع آوری 13 میلیون دلار سرمایه گشته است.

ANAVEON  : آناوئون در سال 2017 پایه گذاری شد و اکنون به کمک حمایت 36 میلیون فرانکی، در حال تلاش برای وارد کردن نسل بعدی اینترلوکین-2 به کارآزمایی های انسانی است. در آناوئون تلاش بر این است تا با کمک مهندسی پروتئین، از قدرت سایتوکاین ها به منظور ایجاد پاسخ ایمنی برای ابداع درمان های موثر برای انواع مختلفی از بیماری های مهلک استفاده کنند.

اولین دارویی که آناوئون در حال گسترش آن به سمت کارآزمایی های بالینی است، یک آگونیست گیرنده اینترلوکین-2 به نام ANV419 است که در واقع یک پروتئین الحاقی تشکیل شده از یک آنتی بادی اختصاصی اینترلوکین-2 و ایتنرلوکین 2 می باشد (شکل 1).

شکل 1. آنتی بادی الحاقی ANV419

آناوئون نشان داده که ANV419 می تواند به طور انتخابی  عملکرد سلول های ایمنی را ارتقا داده و آن را به یک روش درمانی برای طیف گسترده ای از انواع سرطان تبدیل کند.

Polyneuron : پلی نورون در حال پیشروی در مسیری جدید برای ایجاد روش درمانی امن و موثر برای انواع بیماری های خودایمنی است که به واسطه آنتی بادی عمل می کنند. تکنولوژی پلتفرم Antibody-Catch™ طراحی شیمیایی از گلیکوپلیمرهای قابل تزریقی را امکان پذیر کرده که می توانند به طور انتخابی آنتی بادی های فعال شده در مسیر خودایمنی را نابود کنند و بقیه سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار ندهند. با سرمایه حدود 5/36 میلیون فرانکی، تاکنون پلی نورون توانسته است تا ترکیب اصلی خود به نام PN-1007 (PPSGG) که تا مرحله پیش کلینیکی پیش رفته بود را، وارد فاز 1 کلینیکی در بیماران مبتلا به نوروپاتی Anti-MAG کند. ماموریت پلی نوررون این است که پلتفرم Antibody-Catch™ را به یک ابزار کلینیکی تبدیل کند تا بتواند در زندگی افرادی که از این نوع بیماری ها رنج می برند، تغییر ایجاد کند.

تهیه و تدوین: سرکار خانم حق پرست

5 4 آرا
امتیاز محتوا
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست