معرفی پارکهای نوآوری و شتابدهنده ها- بخش اول پارک نوآوری EPFL

پارک نوآوری EPFL، سکوی پرشی برای کسب و کارهای نوآورانه

موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان (École polytechnique fédérale de Lausanne) با در اختیار داشتن 345 آزمایشگاه و بیش از 11 هزار دانشجو، از اصلی ترین مراکز علمی در اروپا محسوب می شود. هم اکنون این دانشگاه، یکی از مشهورترین مناطق اقتصادی پویا در اروپا، به نام پارک نوآوری EPFL را در مرکز خود جای داده است.
پارک نوآوری EPFL در سال 1991، با نام اولیه ی “پارک علمی و میدان نوآوری” در نزدیکی ساحل ژنو بنا شد و هم اکنون دارای 14 ساختمان مجزا، شامل 5 ساختمان اختصاصی برای آزمایشگاه های زیست و شیمی و 9 ساختمان دیگر که در برگیرنده ی فضای اداری برابر با مساحت 55 هزار متر مربع است، می باشد. پارک فناوری EPFL، خانه ای است برای استارت آپ ها، کسب و کار های کوچک و متوسط یا SMEها، تیم های تحقیقاتی و واحد های نوآوری متعلق به شرکت های بزرگی که در زمینه سلامت و تغذیه، مهندسی، حمل و نقل، مخابرات و مواد خام فعالیت دارند. این پارک با فراهم آوردن امکان دسترسی به تحقیقات پیشرفته و شبکه بزرگی از کارآفرینان پویا و شرکت های مختلف، در محیطی الهام بخش میزبان شرکت های نوآور و بیش از 2500 نفر از مهندسان، محققان و و کارکنان شاغل در بخش اداری می باشد.

مسیر ارتقا و پیشرفت شرکت های نوپا در این پارک، با ارائه خدمات مناسب و ایجاد بستر و امکانات موردنیاز آن ها در محیطی پویا تسهیل می شود.
خدماتی که در پارک نوآوری EPFL به تیم ها و شرکت های نوآور ارائه می گردد شامل:
• میزبانی اختصاصی (Hosting): ارائه فضای کار مشترک (Co-working space) برای کارآفرینان و استارت آپ های جوان، کشف استعدادها، تشکیل تیم های نوآوری، تعریف پروژه های تحقیقاتی و تامین بودجه عمومی برای شرکت های بزرگ
• آموزش (Training): ارائه برنامه های گوناگون آموزشی و برگزاری کارگاه های ماهیانه برای بهبود مهارت های کسب و کار تیم ها
• مشارکت (Partnership): ایجاد بستری مناسب برای ایجاد همکاری گسترده بین شرکت ها و استارت آپ ها
• راهنمایی (Coaching): همراهی منتور های باتجربه با تیم ها و نظارت در زمینه تهیه بیزینس پلن، ثبت شرکت، بازاریابی و فروش، ایجاد تیم مدیریتی و مشاوره های استراتژیک برای استارت آپ های نوپا
• شتابـدهی (Acceleration): تدوین برنامه اختصاصی برای سرعت بخشیدن به رشد استارت آپ ها و شرکت ها
• تامین منابع مالی (Funding): تامین سرمایه برای استارتاپ های جوان
پارک نوآوری EPFL هم اکنون میزبان بیش از 150 استارت آپ، 26 شرکت بزرگ و 20 شرکت ارایه دهنده خدمات می باشد.
برای آشنایی بیشتر با برخی شرکت های مستقر در این پارک نوآوری، به معرفی شرکت های دارویی حاضر در این پارک، به همراه توضیح مختصری از نحوه فعالیت و محصولات آن ها می پردازیم:

1) AB2Bio: یکی از استارت آپ هایی است که در حوزه توسعه و تکوین داروها و با تمرکز بر درمان های دارویی نوآورانه برای درمان بیماری های التهابی فعالیت می کند.AB2 Bio نه تنها به دنبال تولید و توسعه داروهایی است که علائم التهاب را برطرف می نمایند، بلکه هدف اصلی آن، کشف مکانیسم های اصلی و ناشناخته ای است که علت اصلی بیماری های التهابی می باشد. تاکنون فازهای I، Ib و II کارآزمایی های بالینی نشان دهنده تحمل پذیری و امنیت دارویی بالای محصولات این شرکت بوده است. در حال حاضر تمرکز این استارتاپ بر روی بیماری HLH ابتدایی ناشی از موتاسیون NLRC4 و نقص XIAP و همچنین بیماری استیل بزرگسالان می باشد. یکی از داروهای این شرکت به نام Tadekining (IL-18BP) یک اینترلوکین نوترکیب با قابلیت اتصال به پروتئین (r-hIL-18BP) با تمایل بالا برای اتصال به اینترلوکین 18 (یک سایتوکاین التهابی)، می باشد. این دارو می تواند تعادل بیان را IL-18/IL18BP بازگردانده و اینترلوکین های آزاد را حذف کرده و در نتیجه التهاب را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

Relief Therapeutics (2 : شرکت دارویی Relief توسط مدیر پیشین شرکت Merck تاسیس شده و هدف آن کمک به بیمارانی است که از بیماری های جدی رنج می برند. تمرکز این شرکت کار بر روی مولکول هایی با منشا طبیعی (مثل پپتیدها و پروتئین ها) و دارای پیشینه استفاده کلینیکی می باشد. مهم ترین پروژه این شرکت، داروی کاهش دهنده آسیب های ریوی ناشی از ویروس کرونا به نام RLF-100 (با نام تجاری Aviptadil) است که یک پپتید وازواکتیو روده ای (VIP) با عملکرد چندگانه می باشد. COVID-19 باعث آسیب به ریه و ایجاد سارکوئیدوز شده که هر دوی این آسیب ها معمولا فاقد درمان قطعی می باشند. در جولای 2020 بیماران مبتلا به COVID-19 تحت شرایط حاد، با نظارت مستقیم FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) از RFL-100 استفاده نمودند و نتایج آن بسیار امیدوار کننده بود. پس از این کارآزمایی FDA اجازه استفاده از این دارو را برای بیماران فاز حاد که تحت درمان دیگری نباشند، صادر نمود.

3) Chord Therapeutics :یک شرکت توسعه دهنده دارویی در مرحله بالینی برای بیمارانی است که از بیماری های خطرناکی که در نهایت به ناتوان شدن فیزیکی افراد می انجامد رنج می برند. از سویی این شرکت در زمینه نوآوری بیماریهای Orphan شهرت بسزایی دارد و در حال حاضر به طور انحصاری بر روی CRD1 که در واقع یک فرمولاسیون تازه از داروی Clardribine تمرکز نموده است. به تازگی این شرکت، از سوی صندوق سرمایه گذاری بهداشت و سلامت Omega با دریافت مبلغ 16 میلیون دلار تحقیقات خود بر روی این دارو را به سمت فاز 2 proof-to-testing هدایت نموده است.

AC Immune (4: در زمینه تولید داروهای مختص بیماری های نورودژنراتیو نظیر آلزایمر فعالیت می کند. آلزایمر در نتیجه تغییر شکل فضایی برخی پروتئین ها و برجای گذاشتن پلاک های آمیلوئیدی ایجاد می شود. استراتژی درمانی در AC Immune، برخلاف سایر روش های درمانی برای آلزایمر که معمولا صرفا علائم بیماری را سرکوب می کنند، مکانیسم های اولیه بیماری را هدف قرار داده و تلاش می کند تا با هدف قرار دادن پروتئین های miss-fold شده کاری کند تا پروتئین ها مجددا بتوانند به طور صحیح عمل کنند و به این طریق بیمار را بهبود ببخشند. این شرکت از دو تکنولوژی انحصاری خود به نام های SupraAntigen™ و Morphomer™ برای کشف، طراحی و توسعه دادن روش های درمانی و تشخیص پروتئین های تغییرشکل یافته استفاده می کند و انواع واکسن ها، آنتی بادی ها و مولکول های کوچک دارای تمایل زیاد برای اتصال به پروتئین های هدف خود را با استفاده از همین دو تکنولوژی اختصاصی می سازند.
محصولات این شرکت که شامل 9 محصول درمانی و 3 ابزار تشخیصی بوده می توانند مسیرهای درمانی برای طیف گسترده ای از آلزایمر و بیماری های نورودژنراتیو را بهبود بخشند.
برخی از محصولات درمانی AC Immune که در مرحله کلینیکی هستند عبارت اند از:
• Semorinemab (آنتی بادی علیه Tau)
• ACI-35.030 (مهارکننده Tau)
• Tau-PET tracer
• Crenezumab (آنتی بادی ضد Aβ peptides)

5) به عنوان آخرین مورد، یک استارتاپ تخصصی برای درمان توبرکلوزیس یا سل را انتخاب کرده ایم. این استارتاپ iM4TB نام دارد که مخفف Innovative Medicine for Tuberculosis می باشد. محصول ویژه این استارتاپ که تحت حمایت بنیاد بیل و ملیندا گیتس است، PBTZ169 (Macozinone) نام دارد که یک ترکیب آنتی-مایکوباکتریال بوده و آنزیم DprE1 را هدف قرار می دهد. این دارو مرحله پیش کلینیکی را با موفقیت طی کرده و هم اکنون در فاز Ib که در مارس 2019 آغاز شده به سر می برد.

تهیه و تدوین: سرکار خانم حق پرست

5 4 آرا
امتیاز محتوا
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست