مروری بر پروبیوتیک ها به عنوان یک استراتژی جایگزین برای پیشگیری و درمان بیماریهای انسانی

دکتر محمد حسین یزدی

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که با تغییر در فلور میکروبی از عوامل مفید برای سلامت انسان به شمار می آیند. بیشتر پروبیوتیک ها به گروه بزرگی از باکتری ها در دستگاه گوارش انسان تعلق دارند. شواهد بالینی متعددی  وجود دارد که اثرات ضد سرطان زایی پروبیوتیک ها را از طریق تغییر آنزیم های گوارشی ، مهار عوامل سرطان زا و تعدیل پاسخ های ایمنی در حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد. بسیاری از مطالعات برای ارزیابی اثربخشی بالقوه پروبیوتیک ها در درمان یا پیشگیری از بیماری های خود ایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس و روش درمانی جدید برای دیابت نوع 1 انجام شده است.

پروبیوتیک ها یک زمینه جدید تحقیق در پزشکی و بررسی روابط نزدیک بین غذا و سلامتی ایجاد کرده اند. این عوامل علاقه شدید متخصصان تغذیه بالینی، دانشمندان و صنعتگران را به خود جلب کرده اند تا به طور مشترک برای کم کردن میزان بیماری و تولید دارویی موثر، بدون حداقل عوارض جانبی و یا هیچگونه عوارض جانبی در آن همکاری کنند.

     با توجه به داده های موجود در مورد پروبیوتیک ها می توان نتیجه گرفت که این نوع مکمل ها می تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت و تعدیل عوارض مربوط به آن نقش داشته باشند. پروبیوتیک ها همچنین می توانند به روشهای مختلف نظیر تقویت سد مخاط، تنظیم ایمونوگلوبولین ها مانند IgA، تنظیم سیتوکین های التهابی ، ایجاد محیط نامساعد از طریق ترشح عوامل ضد میکروبی مانند باکتریوسین ، NO ،H2O2  از انواع سرطان ها به ویژه سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند ، علاوه بر این ، پروبیوتیک ها ممکن است در کاهش التهاب در بیماران مولتیپل اسکلروزیس مفید باشند. با این حال، درک جامع تری از روش عملکرد آنها برای نسبت دادن نقش، در بهبود تظاهرات عصبی یا کاهش وقوع اختلالات عصبی رشد، ضروری است.

میکروبیوتای روده تأثیر شدیدی بر چندین تعدیل کننده عصبی و انتقال دهنده های عصبی مانند گاما آمینو بوتیریک اسید، سروتونین، مونوآمین ها و فاکتورهای نوروتروپیک مشتق شده از مغز دارد که از طریق روش های مختلف سیگنال ها را به مغز منتقل می کنند.

 

با توجه به داده های موجود و مطالعات صورت گرفته در مورد پروبیوتیک ها و مزایای مربوط به ارتقا سلامت ، به نظر می رسد که مصرف پروبیوتیک ها می تواند به پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماریها نظیر سرطان، دیابت و بیماریهای خود ایمنی چون مولتیپل اسکلروزیس منجر شود. اگرچه برای نتیجه گیری بهتر و قاطع تر، نیاز به مطالعات بالینی بزرگتر از نمونه با تمرکز بیشتر بر ایمنی این عوامل بیولوژیکی و اثرات مفید احتمالی آنها بر جمعیت های مختلف است.

4.8 4 آرا
امتیاز محتوا
, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

پست های مرتبط

خبررسانی
منو با خبر کن
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظر ها
فهرست